Visa skriven av
Visa i
KEE MARCELLO - "Redux: Europe"
GEM Records, Sound Pollution, 2011

Jag ställer mig frågade till Kee Marcello och hans projekt/koncept med plattan "Redux: Europe". Men jag inser snart att det bara är ett smart marknadsföringsdrag att släppa plattan i samband med att hans boksläpp om sitt vilda liv med EUROPE. Det skulle även kunna vara ett sätt att på ett personligt plan göra sig av med demonerna han tydligen dras med. Nog om detta, anledningen är väl oväsentlig i sammanhanget? Eller?

Så länge han spelar låtar från ”sin” EUROPE-period är det ok. Det är hårdare och tuffare versioner än originalen vilket absolut inte gör något. Det låter stundtals riktigt bra, som i till exempel ”Superstitious” och ”Girl From Lebanon”. Men när han mer eller mindre slaktar ”The Final Countdown” blir det bara patetiskt och platt fall. Även ”Mind In The Gutter” med Hanna Marcello på sång faller som en sten och tyngden från originalet känns som bortblåst.

I Kees paradnummer från EUROPE-tiden, ”Bumble Kee”, visar han att han fortfarande har fingerfärdigheten kvar, även om partiet känns något förlegat. ”Here Comes The Night” verkar ha legat killarna i EUROPE varmt om hjärtat. Den återfinns inte på någon originalutgåva men finns på samlingsplattor och så även på detta album. Det är ett mysterium att den inte fick plats på ”Prisoners In Paradise”, för den håller definitivt högsta klass.

För att återkoppla om anledningen till detta album är oväsentlig eller inte. Självklart är det en plan med att släppa en platta just nu. Med tanke på att Kee lanserar sin nya bok och även en ny festival, "Keefest", som ska hållas på Åby travbana i Göteborg i juni nästa år är det inte konstigt att han är produktiv och tänker marknadsföring på tre olika plan. Och jag skriver ju om alltihop, så han får uppmärksamhet. Smart, mycket smart… Men är det så bra? Nja, det är godkänt men definitivt inte mer.

Av: Magnus Ek
Publicerad: 2011-11-23