Visa skriven av
Visa i
PRETTY MAIDS - "It Comes Alive (Maid In Switzerland)"
Frontier Records, PGM, 2012

Äntligen! Det är inte ofta man kommer över en liveplatta värd namnet. Visst, jag har följt PRETTY MAIDS sedan ”Red, Hot & Heavy” (1984) och är därmed kanske något färgad, men få band är lika vitala efter så många år i branschen. Och att kunna fylla ut en livedokumentation med så många klassiker från i princip hela skivkatalogen är en bedrift som definitivt är värd att lyftas upp. Trots detta har inte PRETTY MAIDS blivit ett av de stora namnen av någon förunderlig orsak som går förbi mitt förstånd.

Det enda som jag egentligen har att anmärka på är att jag skulle vilja ha fler låtar från ”Jump The Gun” och ”Sin-Decade” plattorna, annars är det en fullpoängare. Ljudbilden är maffigt tajt och Ronnie Atkins har fortfarande en av rockvärldens bästa röster. Kenneth Hammer visar att han har tajmningen i sina riff och fingertoppskänslan i sina solon. Det känns att killarna har fått en nytändning med Allan (trummor), Shades (bas) och Morten på keyboards vilket även visar sig i spelglädjen på ”It Comes Alive” och senaste studioalbumet ”Pandemonium”.

Publikresponsen på nya ”Little Drops Of Heaven” visar att den mycket väl passar in bland de avslutande klassikerna ”Future World”, ”Please Don’t Leave Me” och ”Red, Hot & Heavy”. PRETTY MAIDS är trogna sina rötter och kompromissar inte med sina ideal hur bra musik ska låta. Min personliga favorit och glada överraskning är ”Hell On High Heels” från 1999 års ”Anything Worth Doing Is Worth Overdoing”.

”It Comes Alive” borde stå i varje man och kvinnas skivhylla i dessa nerladdningstider. Och jag lovar dig; We will stand ”Back To Back” to ”Rock The House” in the ”Future World” to ”Destination Paradise”. Hell Yeah!!!

Av: Magnus Ek
Publicerad: 2012-03-21