Visa skriven av
Visa i
MARILYN MANSON - "Born Villain"
Cooking Vinyl and Hell, etc. Records , Playground, 2012

2012 verkar bli året då band antingen återförenas, släpper ett album på hur många år som helst och/eller väljer att söka sig tillbaks för inspiration i sina egna allra tidigaste utgåvor. Om Brian Hugh Warner, alias Marilyn Manson, genom att återvända till sin inkvartering från tiden för tillblivelsen av 1996 års megasuccé ”Antichrist Superstar” hoppades på att uppnå samma magiska skaparkraft som för 16 år sedan var det ett klokt drag. MARILYN MANSON behöver verkligen en renässans och inte minst en kännbar kickstart efter att plattan ”The High End of Low” från 2009 bidragit till att även skivbolaget fått nog. Inte ens återföreningen med Twiggy Ramirez (gitarr, ex-A PERFECT CIRCLE, GOON MOON) kunde rädda materialet på ”The High End of Low”. ”Born Villain” är bandets första album utgivet på Cooking Vinyl Records och Marilyn Mansons egna bolag Hell, etc.

För att vända den nedåtgående trenden har Manson varit beredd att djupdyka så långt som till tiden innan han ens givit ut sitt första album; En tid då KILLING JOKE, BAUHAUS, REVOLTING COCKS OCH BIRTHDAY PARTY snurrade på skivtallriken i sångarens hem. Bakslagen med de i synnerhet två senaste plattorna var förmodligen en väckarklocka för både Manson och Twiggy. Årets upplaga av MARILYN MANSON är en påtaglig upphämtning och ett uppenbart bevis på att det ännu finns krut i kombon. Marilyn Manson plockar via ”Born Villain” fram sidor i sitt sångregister som fått stå tillbaks alltsedan tidigt 00-tal. Han tar till ett vidare spektrum i sitt annars så välkända uttryck, vilket utökar sångarrangemangen med ytterligare djuplodande dimensioner. Låten ”The Gardener”, som Twiggy och bandets tredje kompositör Chris Vrenna (keyboard, programmering, percussion, TWEEKER, ex- NINE INCH NAILS) är ett exempel på den känsla för spoken word som Manson visat prov på även tidigare.

Efterträdaren till Andy Gerold, Fred Sablan (ex-CRACK, GOON MOON), gör en utomordentlig insats som bandets nya basist. Instrumentet intar inte minst en framträdande roll i ”Slo-Mo-Tion” som har ett post-punkigt 90-talsaktigt tillslag och i singellåten ”No Reflection” – som för övrigt är plattans akilleshäl med sitt radiovänliga, dansanta rytmkomp. Även ovan nämnda ”The Gardener” och öppningsspåret ”Hey, Cruel World...” ger Sablan gott om spelutrymme för sina tempofyllda basgångar. ”Overneath the Path of Misery”, som introduceras med ett citat från Shakespeares Macbeth, är ett repetitivt stycke med en stark rytmik som påminner om tidigare verk från MARILYN MANSON.

”Born Villain” är på sätt och vis en comeback för MARILYN MANSON, även om det inte är liktydigt med ett nyskapande i stil med vad de åstadkom i sällskap med bland andra Trent Reznor (NINE INCH NAILS) på ”Antichrist Superstar”. ”Born Villain” är ändå ett rejält avstamp i rätt riktning, upp och bort från den nedåtgående spiral skaparprocessen tidigare hamnat i. Om detta är början på något större eller enbart en slumpmässig lyckoträff återstår att se. På bonusspåret ”You’re So Vain” – som är en cover på Carly Simons gamla hit från 1972 – medverkar Johnny Depp på både trummor och gitarr samt som producent.

Av: Lars Ekenryd
Publicerad: 2012-04-28