Visa skriven av
Visa i
KREATOR - "Phantom Antichrist"
Nuclear Blast Records, Warner Music, 2012

Tysk thrash har i stort sett alltid haft svårt för att penetrera mitt hjärta. Veteraner som DESTRUCTION, SODOM, TANKARD, KREATOR med flera har inte tilltalat mig i samma utsträckning som de amerikanska genrebröderna EXODUS, SADUS, TESTAMENT, SLAYER och en lång rad andra som inte får plats här. Även om uppstickare i stil med NOCTURNAL och WITCHING HOUR visat framfötterna på 2000-talet har tysk thrash i huvudsak handlat om en ganska stel, rigid, och inte sällan basal och funktionell inriktning av genren. Kanske är det den tyska mentaliteten med "Ordnung und Disziplin" som övergripande honörsord? Effektivitet, produktivitet och kvalitét är hur som helst vad man kan vänta från det tyska stallet. Ett visst mått av originalitet har den tyska och europeiska generellt sett alltid stått för. På sitt trettonde fullängdsalbum ”Phantom Antichrist” bryter KREATOR av från stilmallen på ett sätt de inte gjort sedan nittiotalet, med bl.a. ”Cause for Conflict” och ”Endorama” – fast den här gången på ett inte fullt så markant sätt. Merparten av materialet på ”Phantom Antichrist” är vad man känner igen som KREATOR när de är på sitt bästa humör, jämförbart med den riktigt hungriga tiden efter debuten med ”Endless Pain” 1985. I så måtto har tyskarna överträffat bedriften med den sju år gamla ”Enemy of God”.

Man får Mille Petrozza (sång/gitarr) som ger uttryck för angelägna och provocerande textrader i en välkonstruerad tematik; man får riff som horder av band bara kan drömma om att komma på; man får refränger som sätter sig som kardborrar på en yllekofta samt tunga gitarrdueller med soloutflykter av Sami Yli-Sirniö (gitarr, BARREN EARTH, WALTARI) som riskerar att spränga blodkärl hos känsliga personer. Allt det man känner igen hos KREATOR finns även med i årets upplaga. Med på köpet för man dock även ett mjukare och tamare KREATOR, som inte rasar ut lika ohämmat som man kan förvänta sig, eller hoppas på. Det tenderar att emellanåt bli så tamt att till och med tongångar av power metal gör sig gällande. Med låtar som ”Civilization Collapse” och i än högre grad föregående ”From Flood Into Fire” bjuder den tyska thrashkvartetten in betydligt mer melodiösa refränger som bygger på arrangemang sprungna ur power metal och NWOBHM. I synnerhet det sistnämnda stycket har en hel del SAXON i sig. Intet ont sagt om SAXON eller musikstilen power metal, men på ett KREATOR-album känns det aningen apart. Dessa element har en tendens att återkomma, i synnerhet i refrängerna, och det tar udden av det helhetsintryck skivan ändå ger – det vill säga av rå och välriktad thrash som klipper likt en sekatör i riffen. Vore det inte för dessa i mina öron omaka inslag hade ”Phantom Antichrist” hamnat ytterligare ett pinnhål upp på betygsstegen.

Av: Lars Ekenryd
Publicerad: 2012-06-01