Visa skriven av
Visa i
THE FORESHADOWING - "Second World"
Cyclone Empire, Import, 2012

Redan genom att granska italienska THE FORESHADOWINGs skivkonvolut får man en uppfattning om vad för slags musik man har att vänta. Namnet THE FORESHADOWING och skivtiteln ”Second world” ger i sig en fingervisning om vartåt det lutar. Tar man sig sedan en titt på låttitlarna kan man konstatera att ”Havoc”, ”Outcast”, ”The Forsaken Son”, ”Ground Zero” och ”Friends of pain” är titlar som indikerar mörker, ödslighet, domedag och dithörande undergång. Det huvudsakliga temat på ”Second World” handlar om det av människan skapade kaos och elände som vår värld befinner eller befaras befinna sig i, med naturens gruvliga hämnd som följd; naturkatastrofer, jordbävningar, tsunamis, tromber, klimatförändringar är bara några av de slag naturen delar ut mot människan. Är man nyfiken på eller befinner sig i en målmedveten jakt efter nedstämd goth med en passande mängd doom i tonsatt form har man med andra ord kommit rätt.

THE FORESHADOWING gör i stort sett allt rätt på sitt tredje studioalbum ”Second World” och lär i och med det få både en och två nya goth/doom metal-fans att sluta upp i ledet. Sångaren Marco Benevento  (HOW LIKE A WINTER, KAMLATH) har en för genren perfekt lidelsefullt sentimental stämma som landar i gränslandet mellan Peter Steele (TYPE O NEGATIVE), Dave Gahan (DEPECHE MODE) och David Sylvian. Musikaliskt har det skett stora förändringar sedan bandets tidigare utgåvor såg dagens ljus. ”Second World” är inte bara den med de tyngsta riffen och mest mollstämda melodier, den är dessutom betydligt mer konsekvent inriktad på den gotiska atmosfären och utpräglat lågmälda stämningen i harmonierna. I symbios med plattans tema skapas en alltifrån melankolisk till eftertänksam värld där den hårda kritiken och/eller de ödesmättade profetiorna bäddas in i vackert komponerade stycken med välljudande och förföriska melodier. Plattan som är mixad och mastrad av Dan Swanö i Unisound Studio är trots det mörka och svarta en färgstark produktion som hittar de olika instrumenten i ljudbilden utan att bli vare sig svulstig eller överproducerad. Framtiden, som förutspås, kanske inte ser så bildskön ut men THE FORESHADOWING gör det hela åtminstone till en njutbar och vacker upplevelse genom sin musik.

Av: Lars Ekenryd
Publicerad: 2012-06-13