Visa skriven av
Visa i
ZOMBIEFICATION - "Reaper's Consecration"
Pulverised, Sound Pollution, 2012

Detta påstående låter oerhört dumt men är inte desto mindre sant: Om inte ZOMBIEFICATION kommit från Mexiko hade de tveklöst kommit från Sverige. Av duon Mr. Jackos (bas/gitarr) och Mr. Hitchcocks (sång) återutgivna EP ”Reaper’s Consecration” att döma är det förmodligen vad de själva också helst av allt velat. EP:n kom i fjol ut på Chaos Records men släpps nu igen på Pulverised Records. Oavsett bolag har mexikanerna förälskat sig i svensk death metal med stockholmsdöds som fixerat riktmärke. De följer mönstret med nedstämda gitarrer och alla reglage på max, klassiska rytmfigurer och varierad d-takt.  Som extra (ofrivillig) tillsats har ZOMBIEFICATION på ett stilenligt sätt införlivat element även från den mexikanska skolan. Vissa partier och riff har tydliga influenser från den Nord- och Centralamerikanska scenen. Mr. Hitchcocks growl skiljer sig till exempel en del från 90-talets skandinaviska vokalistnorm med en mer guttural och skrikig form av growl.

Det är en genomgående tempofylld EP som passerar allt för fort, vilket i det här fallet är ett gott tecken – en fullängdare hade med andra ord varit välkommen. Det finns en intensitet, tyngd och ett driv i rytmsektionen där framförallt de distade basgångarna fått en framträdande roll. Trots att det finns väl så många gemensamma nämnare i förhållandet till svensk oldschool death metal tar ZOMBIEFICATION ett så oväntat grepp om låtstrukturer och arrangemang att de 26 minuter skivan varar känns både inbjudande och relativt fräscht. Att plattan blivit mixad och mastrad av Tore Stjerna i Necromorbus Studio i Järfälla utanför Stockholm bidrar också till det välkända sound ZOMBIEFICATION förmodligen eftersträvat. Trots sina uppenbara likheter med den välkända svenska dödsmetallen är ”Reaper’s Consecration” en god imitation. Med sin starka mexikanska krydda som extra smaksättare har ZOMBIEFICATION skapat en välsmakande portion oldschool death metal. Vare sig mer eller mindre.

Av: Lars Ekenryd
Publicerad: 2012-07-07