Visa skriven av
Visa i
SKUNK ANANSIE - "Black Traffic"
Ear Music, Playground Music, 2012

SKUNK ANANSIE tillhör den kategori band som är så starkt förknippat med 90-talet att det känns retro oavsett vad de skulle producera såhär drygt tjugo år efter tillblivelsen. Med en stark approach och en karismatisk frontfigur slog SKUNK ANANSIE igenom med det oöverträffade albumet ”Paranoid & Sunburnt”. Sångerskan Deborah Ann Dyer ( a.k.a. Skin), som 1995 inte bara provocerade genom att vara svart, kvinna och lesbisk; Hon var dessutom skallig och stod oblygt upp för ett politiskt ställningstagande som få i sina texter. 2001 kastade bandet dock in handduken efter ett antal hektiska och slitsamma år på vägarna. ”Wonderlustre”, som kom ut 2010, blev första plattan efter återföreningen samma år.

Med reservation för att inte vara en trogen följeslagare av den Londonbaserade kvartetten vågar jag ändå påstå att ”Black Traffic” är ett i det stora hela typiskt SKUNK ANANSIE-album. Med en något uppgraderad mognad i attityd dock. Den tidigare så övertydliga plakatlyriken har degraderats till ett mer subtilt inslag. SKUNK ANANSIE har trots sin musikaliska särprägel med tiden utvecklats till ett ”modernt” och ganska beigt rockband. Huruvida de kan leva upp till sitt rykte som ett dynamiskt och energisprudlande liveband är en sak, att även kunna förmedla denna nerv och gnista i studion en annan. På den fronten har SKUNK ANANSIE helt enkelt fortfarande en del att återuppliva från 90-talets formtopp. Att de ska kunna upprepa succén med ”Paranoid & Sunburnt” känns idag tämligen avlägset, om någonsin möjligt eller ens önskvärt. SKUNK ANANSIE skapar och framför ett fullgott låtmaterial, men inte desto mindre har de uppenbarligen storhetstiden bakom sig.

 

Av: Lars Ekenryd
Publicerad: 2012-09-29