Visa skriven av
Visa i
THE DOORS - "Live at the Bowl '68 "
Eagle Vision, Playground, 2012

THE DOORS utmärkte sig genom att på en rad områden bryta mot givna konventioner och väletablerade normer i 60-talets nordamerikanska samhälle. Kvartetten från Los Angeles sågs inte med blida ögon av etablissemanget och väckte ont blod bland framför allt konservativa grupperingar i USA.  Med provocerande texter och, inte minst, sångaren Jim Morrisons utmanande mellansnack och sceniska uppträdande, skapade de lika stor oro bland vuxengenerationen som de väckte ett starkt gillande bland ungdomen. Som konstellation valde de dessutom det okonventionella att aldrig formellt ha någon stadigvarande basist som medlem i bandet. Bandet bildades 1965 i Los Angeles och fick ett abrupt slut 1973, efter Jim Morrisons bortgång på grund av en hjärtattack 1971. Konserten på Hollywood Bowl 1968 anses vara en av de bäst bevarade liveupptagningarna med bandet. Först 1987 släpptes ljudupptagningen i form av albumet ”Live at the Hollywood Bowl”. Det är inte förrän i år som den fullständiga konserten gjorts tillgänglig med både bild och ljud – i digitalt remastrat och remixat format med 5.1 surround-ljud av THE DOORS trogna tekniker Bruce Botnick. Till skillnad från den första utgåvan av konsertfilmen finns nu även ”Hello I Love You”, ”The WASP (Texas Radio And The Big Beat)” och ”Spanish Caravan” med i repertoaren.

Trots att i första hand Ray Manzarek (klaviatur/sång) briljerar stort genom hela konserten är det ofrånkomligen Jim Morrison (sång) som utgör navet i THE DOORS. Detta oansett det faktum att Jim Morrison är en relativt lam och till synes loj scenpersonlighet som för det mesta rör sig hovsamt fram och tillbaks på scenen. Likt en sömngångare fullt upptagen med att utforska andra betydligt mer introverta verkligheter smyger Jim omkring, för att i nästa stund ge utlopp för en exceptionell närvarokänsla i sin sång och sitt kroppsspråk. Som bonusmaterial ingår även intervjuer med bandets återstående tre medlemmar, som ser tillbaks på händelsen kring Hollywood Bowl och Jims utveckling som artist och frontfigur. Hela konserten på Hollywood Bowl är en magnifik uppvisning i ett par av anledningarna till varför THE DOORS lyckades skörda de enorma framgångar som de faktiskt gjorde i slutet av 60-talet.

THE DOORS följde vid den här tiden inte den enkla gitarrbaserade rock som ytterligare en arvtagare till Boddy Holly eller Chuch Berry utan experimenterade med tongångar från bland annat bossanova, som i ”Light My Fire”, psykedelisk musik och inte minst spelade Morrisons djupsinniga och poetiska lyrik en stor roll för musikens utformning. Under framträdandet på Hollywood Bowl personifierar Morrison texternas oförutsägbarhet genom sitt agerande och sin hypnotiska karisma. THE DOORS var unika och har sin korta karriär till trots ett stort inflytande på hur musik utformas än idag. Ett stort plus på ”Live at the Bowl ’68” är det ingående material som på ett intressant och ganska utförligt sätt förklarar viket omfattande arbete som ligger bakom själva DVD:n med en betydande restaurering av både bild och ljud. Inte minst med tanke på att vissa delar av ludet saknades på originalinspelningen. Detta är med andra ord en fascinerande upplevelse om man gillar THE DOORS musik och artisteri, men också om man fascineras över vad modern teknik kan åstadkomma av ett undermåligt råmaterial.
Den som befinner sig i någon av nedanstående städer vid angivet datum har möjlighet att se ”Live at the Bowl ’68” på Folkets Bio & Parker genom Live på Bio.

Kumla Folkets Hus, 28 nov 2012
Skoghall Folkets Hus, 28 nov 2012
Stockholm, Biografteatern Rio, 2 dec 2012
Stockholm, Biografteatern Rio, 12 dec 2012
Västerås, Elektra, 4 dec 2012
Göteborg, Bio Roy, 6 dec 2012
Skövde Odeon, 19 jan 2013

Av: Lars Ekenryd
Publicerad: 2012-10-11