Visa skriven av
Visa i
ANDRE MATOS - "The Turn Of The Lights"
Ear Music, Playground Music, 2012

På sitt tredje soloalbum släpper Andre Matos (sång/keyboard, ex-ANGRA, ex-SYMFONIA, ex-SHAMAN m.fl.) en aning på tyglarna och tillåter ett större inflytande från andra musikaliska stilar än symfonisk power metal. I synkroniserat samspel med gitarrduon Andre Hernandes (ex-ANGRA) och Hugo Mariutti (VIPER, HENCEFORTH), nykomlingarna i form av basisten Bruno Ladislau (ACLLA) och trumslagaren Rodrigo Silveira (som tidigare enbart figurerat i livesamanhang) flyttar Andre nu tyngdpunkten betydligt närmare en melodisk och progressiv hårdrock än vad han gjort tidigare. Det är uppenbart att Andre tagit med sig erfarenheter och influenser från sin tid i dels det kortlivade finska SYMFONIA men också i brasilianska SHAMAN. Senast man kunde höra Andre Matos var i sällskap av Timo Tolkki (gitarr, ex-STRATOVARIUS), Mikko Härkin (keyboards, ex-SONATA ARCTIC A, ex-KOTIPELTO), Jari Kainulainen (bas, ex-STRATOVARIUS, ex-EVERGREY) och Uli Kusch (trummor) på SYMFONIAs första och enda fullängdsalbum ”In Paradisum” från i fjol.

Med sin solokarriär har Andre trots de genomgående likheterna med tidigare och pågående projekt utvecklat sin egen stil och förfinat sitt uttryck. Med ”The Turn Of The Lights” visar han att han dessutom inte är fixerad eller statisk i sin inriktning utan fortfarande äger förmågan att influeras och inspireras för att utveckla sitt skapande. ”The Turn Of The Lights” är kanske inte tredje gången gillt men väl ytterligare en del i ett led i en pågående process på väg mot något homogent och samtidigt mångbottnat. De stråk av power metal som för alla som följt brasilianaren Andre Matos under åren vet är obligatoriskt är fortfarande i allra högsta grad närvarande men ofta i en mer implicit form än vad som varit vanligt.

Låten ”Course of Life” motsäger med all önskvärd tydlighet denna tes. Den är dock undantaget som bekräftar regeln genom en traditionellt uppbyggd power metal-galopp ackompanjerat av svulstig orkestrering. Som motpol till detta uppjagade inslag tar titelspåret med sig lyssnaren till en mörkare och tyngre värld med progressiva och jazziga tongångar. De för genren obligatoriska balladerna får på ”The Turn Of The Lights” representeras av ”Gaza” och ”Sometimes” – två stämningsfulla, slowfox-lika spår byggda kring stråkar och piano. Det som dock genomgående utmärker ”The Turn Of The Lights” är rytmsektionen. Bruno och Rodrigo bjuder på en omväxlande repertoar i allt från takt, tempo och rytmiska krumsprång. Ett i sig positivt steg i riktning mot ett mer mångfasetterat ANDRE MATOS, förhoppningsvis. ”The Turn Of Lights” är inget fulländat album men väl det naturliga steget i den evolution ANDRE MATOS är fullt upptagen med att iscensätta.

Av: Lars Ekenryd
Publicerad: 2012-10-28