Visa skriven av
Visa i
ANGELS & AIRWAVES - "Start The Machine"
Ear Music, Playground Music, 2012

Inför ANGELS & AIRWAVES tillblivelse och sedermera pop-punk-bandet BLINK-182:s splittring fick regissören Mark Eaton i uppdrag av Tom DeLonge (sång/gitarr, BLINK-182) och David Kennedy (gitarr, OVER MY DEAD BODY, HAZEN STREET) att i detalj följa den intrikata händelseutvecklingen. Samtidigt fick Mark en frank dokumentation av hur processen bakom ANGELS & AIRWAVES debutalbum, ”We Don’t Need to Whisper”, gick till på köpet. Ett projekt som varade i över tre år. Allt detta samlades på ”Start The Machine” som hade premiär 2008 på La Paloma Theater i Encinitas, Kalifornien, USA, under oblygt överdimensionerade kommersiella inslag. ANGELS & AIRWAVES var till en början Tom DeLongs sidoprojekt men övergick vid BLINK-182:s splittring till sångarens huvudband. BLINK-182 återförenades dock 2009 varvid Tom DeLonge lämnade ANGELS & AIRWAVES för att återförenas med sitt gamla band. ANGELS & AIRWAVES, som även huserar basisten Matt Wachter (30 SECONDS TO MARS) och vid inspelningen av dokumentären trummisen Adam Willard (ex-THE OFFSPRING, ROCKET FROM THE CRYPT), har en annan musikalisk inriktning än BLINK-182. De omnämns som ett allternativt band med tongångar lutandes åt både space rock och art rock. I synnerhet de tidiga plattorna, däribland debuten ”We Don’t Need to Whisper”, är influerade av bland andra RADIOHEAD, PINK FLOYD och i viss mån U2:s storslagna arrangemang. De har emellertid med tiden tagit in en större del pop och elektroniska element i sin musik.

Dokumentären ”Start The Machine” som nu återutges på DVD djupdyker dock i framväxten av ett i sammanhanget udda band som hyste ambitionen att ta musiken till platser strax utanför huvudfåran. Genom närgångna samtal och öppenhjärtliga dialoger växer bilden av hur BLINK-182 gått i stå och alltmer börjat trampa vatten och hur ett livskraftigt frö av vitalitet och innovation börjar spira i ANGELS & AIRWAVES. Det är oundvikligt när man ser dokumentären och de olika klippen hämtade från en lång rad miljöer och situationer att fenomenet har en Nordamerikansk prägel. Problematiken, frustrationen, kreativiteten, vänskapsbanden och lojaliteten å ena sidan står i kontrast till den press, kommersialism och stenhårda konkurens som råder inom musikindustrin. Detta som ställs på sin spets i ett land som USA och som på ett subtilt sätt återspeglas i Mark Eatons stilfulla dokumentär.  

Man kan som en första reflex rynka på näsan och inta en skeptisk hållning gentemot A&A som om än i utvecklad form trots allt är ett nog så popanstruket rockband. Man kommer yttermera visso inte ifrån det faktum att ”Start The Machine” är en i särklass ovanligt välgjord dokumentär. Inblicken i våndan och frustratinen det innebär att med en åsnas envishet jobba sig fram till ett perfekt riff, innovativt gitarrsolo, dynamiskt arrangemang eller en melodislinga värd att fästa en textrad vid fördjupar upplevelsen av musiken. DVD:n är dessutom förnämligt uppbyggd med en balanserad blandning av klipp från medlemmarnas privata sfär, likväl som den professionella med intervjuer, studiojobb och konsertframträdanden. Det hela har i mångt och mycket karaktären av en dramadokumentär i sitt stilfullt filmiska upplägg. ”Start The Machine” är med andra ord extremt välproducerad och inte minst därför sevärd. Med denna hantverksskickliga inramning framstår A&A som ett betydligt bättre band än vad de är, vilket förmodligen är själva poängen med att producera en dokumentär av det här slaget. Förutom ”The Gift”, ”The Adventure” och ”The War” som framförs live innehåller bonusmaterialet även två rena musikvideor plus fyra extravaganta musikvideor som närmast kan liknas vid stiliserade kortfilmer.

Av: Lars Ekenryd
Publicerad: 2012-10-30