Visa skriven av
Visa i
THE INTERSPHERE - "Interspheres >"
SPV, Playground Music, 2012

”Interspheres >< Atmospheres” gavs första gången ut 2010, då enbart i LP- och digital form. Nu släpps den igen på tyskarnas nuvarande bolag i formatet CD och dessutom med fyra nytillkomna bonuslåtar. Vid utgivningen för två år sedan fick plattan ett positivt mottagande i den alternativa indie-pressen för sin blandning av modern prog, rockbetonade rytmfigurer, melodiösa och medryckande refränger samt psykedeliska harmonier i ett uppdrivet tempo. Tidigare i år släppte THE INTERSPHERE sitt tredje album ”Hold On, Liberty!”, som också recenserats här på CriticalMass.se. Steget från ”Interspheres >< Atmospheres” till ”Hold On, Liberty!” är inte fullt så tydlig som den utveckling tyskarna gick igenom från debuten fram till ”Interspheres >< Atmospheres”.

På ”Interspheres…” läggs till mångt och mycket grunden till den alternativa indie-rock som är utmärkande för ”Hold On, Liberty!”. ”Intersphreres…” är ett i jämförelse mer varierat och säreget album, influerat av en lång rad stilar decennier tillbaks i tiden. Influenser som i sin tur präglats av de tyska ynglingarna Christoph Hesslers (sång), Thomas Zipners (gitarr), Sebastian Wagners (bas) och Morritz Mullers (trummor) utmärkta hantverksskicklighet. De komplexa, progressiva arrangemangen med generöst nyttjad variation i takt och tempo balanseras stilfullt upp av en trygg låtstruktur som oftast följer en given mall. Flertalet låtar inleds med stillsamma tongångar i balladliknande arrangemang för att successivt expandera och sedan utlösa ett rockstökigt riffcrescendo. Alltsammans kanderat med en rad stilfulla krokar och inbjudande melodislingor.

Upplägget har i all sin dynamiska och dramaturgiska struktur en lätt suggestiv inverkan som allteftersom man försjunker i musiken tar sig in i oanade skrymslen i det undermedvetna. Även om ”Interspheres >< Atmospheres” inte är en tema-platta ges intryck av att THE INTERSPHERE har något (underförstått) att berätta. Omslagsbilden förstärker snarare än avfärdar denna abstrakta förnimmelse. En textrad som ”I Have a Place For You on Google Earth” ger fantasin och nyfikenheten en oväntad injektion som öppnar ytterligare dimensioner till THE INTERSPHEREs  värld. Musiken i sig bär på ett uppenbart släktskap med akter som till exempel DREDG, PINEAPPLE THIEF och AS TALL AS LIONS. Har man ett gott öga till dessa bör man med andra ord ge även THE INTERSPHERE en chans. Med det enkla som förföriskt utanpåverk har kvartetten en implicit underström av betydligt mer komplexa uttryck – en inkörsport till en inre, djupare resa med oanade vändningar och infall inom en annars allt för inställsam genre.

Av: Lars Ekenryd
Publicerad: 2012-11-24