The webzine is dead. Long live Critical Mass Recordings!

 So this site doesn’t look updated. What happened?

Well, in short: in late 2013, co-founder Daniel Löfquist and me decided to put an end to the web magazine we had been running since 2006. Our staff had, at that point, lost some of its most driving writers, resulting in a site that didn’t get updates nearly as often as we aspired to. As the sites “Editor in Chief”, it was up to me to either gather new talents or take the difficult decision to “pull the plug”. I gave it a long and thorough thought and came to the conclusion that I wanted to do something completely different, but still be active in the underground scene that I love. So, I joined the “dark forces” and started my own record label, keeping the “Critical Mass” name. Check out the label and its web shop right HERE.

Me and Daniel talked about what to do with all the content that the web zine had created during its eight years in existence. There was simply too much good stuff to just erase, and there is certainly a lot of nostalgic value in the hundreds and hundreds of reviews, interviews, photos and more. We decided to move the web zine to a sub domain: magazine.criticalmass.se (the one you are visiting now.)

I wish to thank all of the (ex) magazine staff, our readers and all other involved, from musicians, record labels, managers and promoters, clubs, venueas and festivals. Thanks a lot guys, it was a great ride!!

I hope that you will enjoy the stuff that the new record label CRITICAL MASS RECORDINGS will put out. In the first year, I’ve already put out three titles:

Critical Mass Volume 1
Critical Mass Volume 1


Critical Mass Volume 2
Critical Mass Volume 2

BORN FOR BURNING ”selftitled” Debut 7” EP
BORN FOR BURNING 7" E.P.

Stay tuned!
/Dennis Jernberg
Founder, CRITICAL MASS RECORDINGS

 

KVELERTAK @ Ritz, Örebro, 25 januari 2014

KVELERTAKNorges tredje största stad, Stavanger, är inte bara synonymt med Statoil och norsk oljeproduktion. Med en procentuellt sett stadigt ökande folkmängd har den sydvästkustbelägna ”oljehuvudstaden” även satt sin prägel på en annan stor norsk exportvara: musiken. Med namn som GEHENNA, THEATRE OF TRAGEDY, TWIN OBSCENITY, PURIFIED IN BLOOD, TRISTANIA, FORLORN, 122 STAB WOUNDS och THE DEVIANT har Stavanger bidragit till att stärka Norges image som musiknation. Sextetten KVELERTAK, som bildades 2006, har även de sina rötter i Stavanger men skriver numera hemort Oslo i passet. I och med den självbetitlade debuten från 2010 gick bandets karriär in i en avsevärt mer uppskruvad och expansiv fas. Förstaplatsen på norska Spellemannprisen (Norges motsvarighet till Grammis) som Årets Metal för fjolårets album ”Meir” är om inte annat en tydlig bekräftelse på detta. KVELERTAK har med andra ord på relativt kort tid vuxit i popularitet, förvärvat en växande skara nya fans (där till och med den norska kronprinsen Haakon Magnus ingår) samt gjort en ansenlig mängd framträdanden världen över.  Som följeslagare under senare års turnéer har man kunnat se namnkunniga artister som FOO FIGHTERS, CONVERGE, KYLESA och HIGH ON FIRE.

Läs mer: KVELERTAK @ Ritz, Örebro, 25 januari 2014

LÅNGFINGER – blandar och ger

LångfingerLÅNGFINGER är ett band som verkat lite i det tysta under Göteborgs hårdrocksparaply de senaste åren. De har släppt två skivor, "Skygrounds" (2010) och "Slow Rivers" (2011) och är i processen att spela in sin tredje. Jag har alltid gillat deras stuk, en svängig blandning av groovemetal, 70-progg, country, och kanske lite grunge, så jag hängde in på deras spelning på Musikens Hus i Göteborg i början av december. Backstage träffade jag gitarristen, Kalle Lilja, i ett snabbt och spontant samtal.

Jag hörde en råmix av er förra platta när jag var i Svenska Grammofonstudion (SOUNDTRACK OF OUR LIVES studio, min anm.), typ 2010, och jag kände att det här borde verkligen lyfta, men det gjorde inte det. Vad kan det ha berott på?
– Det kan ha berott på en mängd olika saker. Men jag vet inte. Band släpper ju saker hela tiden.

Läs mer: LÅNGFINGER – blandar och ger

HAVOK – dödsklockans sista klämtande

HAVOK"It's better to burn out than to fade away" sägs det. Dessa bevingade ord som bland annat upprepats i filmen "Highlander" från 1986 och i låten "Rock of ages" med DEF LEPPARD passar även in på den progressiva death metal-combon HAVOK från Lund. För fyra år sedan släpptes debutalbumet "Being and nothingness", en platta vars genomförande må hända inte fullt motsvarade dess visionära mål men ändå skvallrade om att kvintetten var värd att hålla ögonen på.

Mina farhågor besannades med råge när uppföljaren "Statues of Sisyphus" slog ner i år. Här har bandet tagit ett bredbent kliv i helt rätt riktning. Det är fortfarande väldigt progressivt och pretentiöst, men denna gång på ett mycket mer avslappnat vis. Det känns inte krystat utan snarare som en naturlig förlängning av fem individer som i sitt kollektiva sinne föreställer sig döds utan klara gränser och riktlinjer - där kreativiteten och det egna uttrycket är viktigare än att bevara klyschorna - och sedan hamrar fram detsamma.

Dock har publiciteten varit i stort sett obefintlig kring plattan och i skrivande stund finns den fortfarande endast tillgänglig i digital form, via antingen iTunes eller Spotify. En ledtråd till varför det varit så tyst kring "Statues of Sisyphus" och varför den fysiska produkten låter vänta på sig får jag när vokalisten Johan Bergström (SPLATTERED MERMAIDS, ex-RAZORRAPE) delger mig statusen för HAVOK så här mot slutet av 2013.

Läs mer: HAVOK – dödsklockans sista klämtande

We're only in it for the beer – An interview with Stian Fossum from DEVIL

DEVILWhen Norwegian doomsters DEVIL visited Berlin in November, I had the honour of sitting down in the cramped backstage room of Prenzlauer Berg's White Trash for a chat with the guys. The interview is mainly with guitarist Stian Fossum, but comments from the rest of the band has been summarized in some parts.

Hello Stian, how are you and how do you like Berlin so far? Is it DEVIL's first time visiting the city?­­­
– We love it! We've been talking about it just now actually. It's very much as I expected and I can understand why so many people has this fetish for Berlin, it's a very nice city but we haven't seen the rush traffic yet so that could be worse. I've played here with FAUSTCOVEN once but we only came, played and left so this is the first time I got to see some of the city.

Have you seen some of the sights yet?
–Yeah we've seen a piece of the wall and we've seen Brandenburger Tor. We've been actual typical tourists today.

Läs mer: We're only in it for the beer – An interview with Stian Fossum from DEVIL

Underkategorier