LOCK UP @ Nöjesfabriken, Karlstad, 5 januari 2012 Skriv ut
Skriven av Lars Ekenryd   
Skapad 2012-01-07 04:27

2273 Lock-Up02Vad kan vara ett bättre sätt att fira trettondagsafton på än att avnjuta en portion sludge/doom, en dos okonstlad grindcore samt en portion grindcore i symbios med death metal? Ett upplägg som just denna afton av en händelse presenteras av Metal Clüb i Nöjesfabrikens Rockbar i Karlstad. En ovanligt bra lokal för ändamålet, med bra akustik, gott om stå- och sittplatser och inte minst stämningsfull inredning i det som en gång var en fabrikslokal. Mindre bra var däremot kombinationen disco och livekonsert vägg i vägg. Mer om det senare. Delar av interiören är hur som helst minnen från, eller kan associeras till, tiden då hårt industriarbete var den enda aktivitet som gällde i fastigheten. Hårt är på tal om det också ett epitet som kan tillskrivas kvällens lineup, där öppningsaktens, Malmö-/Göteborgsbandet PYRAMIDOs, hårda och inte minst tunga sludge blir kvällens markör. Trots att inledande ”In Sovereign Contempt” känns som att för hand knuffa igång ett ånglok är det så mycket uppladdad energi och råstyrka i musiken att det ändå blir upplyftande och på samma gång befriande.  Efter en rad glättiga helger under jul- och nyår sätter PYRAMIDO ner foten så det rister i Rockbarens tegelväggar. Tempot och tyngden är onekligen doom medan sången och de välformulerade riffen är ypperlig sludge. Den kombination av doom och sludge som kvintetten Viktor Forss (trummor), Dan Hedlund (gitarr), Henrik Wendel (gitarr, f.d. bas), Ronnie Källbäck (sång) och Dan Bengtsson (bas) iscensätter tillsammans med den sporadiska medlemmen Mattias Oskarsson (keyboard/theremin) har en inneboende hypnotisk kraft. Genom ett suggestivt flöde i framför allt rytmfigurer och trumkomp får PYRAMIDO till ett starkt sug i ett flertal av sina låtar, inte minst i låten ”Onward”. Som final laddar PYRAMIDO ur sig en coverversion av ”Fed Up” av det amerikanska straight edge-bandet JUDGE.

PYRAMIDO radar sammanlagt upp fyra låtar på cirka en halv timma. GADGET levererar fyra låtar inom loppet av tre minuter. Det hela går i ett rasande tempo och vokalisten Emil Englund låter minst lika rasande när han skriker fram textraderna. Samtidigt som han sjunger vankar han hetsigt fram och tillbaks på scenen som en speedad osalig ande. Öppningslåten ”Vägen till graven”, tätt följd av låten ”Requiem”, ger en fingervisning om att man bör spänna fast säkerhetsbältet om man väljer att åka med denna fartdåre. Likväl som det är öppna spjäll och plattan i botten sker det mellan låtarna en inbromsning och attitydförändring som ger ett schizofrent intryck. I pauserna som uppstår mellan varje låt bollar Emil, som verkar vara på ett skojfriskt humör, det ena skämtet efter det andra med koppling till Eddie Meduza med publiken. Samtidigt är jag den första att erkänna att efter dessa fullständiga urblåsningar är en andhämtning på sin plats, för att inte säga helt nödvändig. RAMONES må ha kört 1, 2, 3, 4 för att direkt gå på nästa låt, men i GADGETs och grindcorens värld är det fysiskt omöjligt. Trumslagaren, tillika en av upphovsmännen bakom bandet, William Blackmoon (ex-WITHERED BEAUTY) sliter hårt bakom trummorna men håller i par med den minst lika hårt arbetande basisten Fredrik Nygren (ex-SORCERY) rytmsektionen intakt. Att gång på gång bli överkörd av ett frenetiskt tuggande rivjärn som behärskar både precision och hastighet är i motsats till vad man kan tänka sig en form av katharsis. Med Rikard Olsson vilt kliande på sin Gibson flying v-gitarr och Emil i full färd med att tömma lungorna på den sista syremolekylen i ett plågat skrik avfyrar Gävlekombon avslutningsvis en lång rad salvor hämtade från fjolårets split-skiva – där bland annat ”Torture”, ”Leaders Of The (Rat) Pack”, ”Loss” och ”Repentance” ingår.

2273 Lock-Up05Innan huvudbandet LOCK UP äntrar scenen sker en smärre ommöblering där bland annat ett nytt trumset riggas. Man förstår att det är något stort på gång när man byter ut ett helt trumset. Entusiasmen och förväntningarna är oavsett allt det på en nivå där mätstickan darrar på det röda fältet, på väg att utlösa samtliga larm inom en radie av tre kilometer. När så Nick Barker (trummor, ex-DIMMU BORGIR, ex-CRADLE OF FILTH), Anton Reisenegger (gitarr, CRIMINAL, INNER SANCTUM, ex-PENTAGRAM), Shane Embury (bas, NAPALM DEATH, ABSOLUT POWER, BRUJERIA m.fl.) och slutligen Tomas ”Tompa” Lindberg (sång, AT THE GATES, exGROTESQUE m.fl.) intar scenen vet jublet och publikens påtagliga förtjusning inga gränser. Medlemmarna i LOCK UP verkar känna av responsen från karlstadspubliken och drar inte ut på frieriet i onödan utan drämmer skoningslöst i med ”Pleasures Pave Sewers”. Med sitt olika medborgarskap i Chile, Storbritannien och Sverige faller det sig än mer naturligt att den självklara frontfiguren Tompa på hemmaplan (även om Göteborg är hans egentliga hemmaplan) för bandets talan på svenska. Sångaren är i likhet med resten av bandet på ett gott humör efter två tidigare spelningar på turnén i Stockholm och Oslo. Man ger allt från start och ren grind blandas med deathgrind av förstklassig kvalité med titlar hämtade från samtliga tre fullängdare i diskografin. ”Brethren of the Pentagram”, “Accelerated Mutation”, “Slaughterous Ways” och “Triple Six Suck Angels” avverkas med flammande glöd och passion i varje tillslag. Sedan dör PA-anläggningen. Ljudet från scenen är borta och allt stannar upp. Bestörtning och besvikelse blandas med framför allt Tompas försök att hålla humöret uppe och skämta om incidenten. En kort stund senare är ljudet tillbaks och alla verkar frågande inför det som hänt. Showen går vidare och LOCK UP hittar snabbt tillbaks till formen efter en stunds ”stand by-läge”. Det är ett professionellt gäng som kan ta en motgång med jämnmod och trots omständigheter leverera högkvalitativ underhållning. Shane är som en oljad reptil över basens strängar samtidigt som han headbangar så lockarna böljar i det djuprödfärgade strålkastarljuset.

Med i repertoaren finns även två TERRORIZER-covers i form av ”Storm of Stress” och ”Fear of Napalm”. Tompa påminner publiken om att en av grundarna av LOCK UP var den sedan 2006 frånlidne gitarristen Jesse Pintado (ex-TERRORIZERNAPALM DEATH, BRUJERIA) och tillägnar som ett hedersomnämnande dessa två låtar en saknad broder. Ersättaren Anton har tagit över rollen som gitarrist med den äran och, som Tompa understryker, är han en helgjuten medlem av bandet. Oavsett all den energi och all den möda Anton, Shane, Nick och Tompa investerar i sitt framträdande har de för kvällen inte turen på sin sida. Ännu ett avbrott i tekniken sätter stopp för ljudet och allt utom publikens frustrerade tjut hörs i Nöjesfabrikens rockbar. Återigen lyckas flitiga tekniker återställa vad som återställas bör och showen kan fortsätta. Vid tredje avbrottet är det mer än väl förståligt att luften börjat gå ur bandet och missmodet börjat sprida sig och även påverka den geist de gick in med från start. Befinner man sig i Karlstad är det på sin plats att även tillägna stadens stolthet, death metal-bandet VOMITORY, en låt. ”Vomiting Evil” leveras till de församlades, inklusive medlemmarna i VOMITORYs, stora förtjusning. ”The Embodiment Of Paradox And Chaos”, ”Castrate the Wreckage” och halva ”Necropolis Transparent” hinner bandet dessutom med innan det är dags för nästa avbrott.

En otroligt bra och genuint sammansatt show med ett av Sveriges bästa grindcore/death metal-band går inte förlorad på grund av ljudtekniska fel. En sak är då säker och det är att alla avbrott plus ett förkortat framträdande inte uppskattades bland vare sig bandmedlemmar eller publik. Besvikelsen och frustrationen var i det närmaste jämbördig. Vid ett samtal med Nick Barker efter spelningen förklarade han att det disco som samtidigt arrangerades i nära anslutning till Rockbaren hade förmåga att ”stjäla” ström från Rockbarens scen vilket gjorde att PA-anläggningen slogs ut. Missnöjet hängde som ett hotfullt moln i lokalen när det meddelandes att det inte gick att fortsätta på grund av ljudtekniska problem. Tack vare ett, trots omständigheterna, helgjutet framträdande med ett solitt låtmaterial blev kvällen ändå i positiv bemärkelse minnesvärd. Förhoppningsvis har LOCK UP i och med spelningen i Karlstad förbrukat sin kvot oflyt och kan ge Göteborg, Malmö, Sundbyøster i Danmark och alla stopp på USA-turnén som står för dörren under februari en problemfri uppvisning i skoningslös grind.

LOCK UP officiell MySpace

PYRAMIDO officiell webbplats

GADGET officiell MySpace

 

Lägg till kommentar


Säkerhetskod
Uppdatera