HORISONTs andra attack: känslosammare och hårdare på samma gång Skriv ut
Skriven av Dennis Jernberg   
Skapad 2012-03-18 14:28

HORISONTSjuttiotalstunga HORISONT från Göteborg är ett band på uppgång. De har en sprillans ny fullängdare släppt på ett stort bolag i bagaget och när Critical Mass Dennis Jernberg lyckas haffa bandets sångare Axel Söderberg för en pratstund, är det bara några timmar kvar innan HORISONT ska ge sig ut på en Europa-turné tillsammans med de framgångsrika kollegorna GRAVEYARD.

Andra plattan "Second Assault" kom ut i veckan. Hur skiljer sig den mot debuten?
Den är väl både hårdare och mjukare, kan man säga. Det är inte lika mycket boogie på denna som på den förra, så det har blivit mer åt det hårdare hållet. Samtidigt är några låtar lite mer känslosamma.

Ett par spår har en lite poppigare stil, som till exempel på "Watch them Die" och "Things I've Seen" – vilka influenser är det som smugit sig in där?
Det var väl egentligen inte tanken att de skulle vara lite mjukare, utan det blev så under inspelningsprocessen. Från början skulle "Watch Them Die" låta lite mer som SAXON, så jag vet inte vad som hände med den (skratt).

Ni har inte med någon låt med svenska texter denna gång. Var det ett medvetet beslut eller bara en slump?
Jag skriver alltid texterna i efterhand, och ofta brukar jag känna när det passar med svenska texter. Det är inte så att vi slutat göra låtar på svenska, men det blev inga den här gången.

Annars är väl de svenska texterna något som uppskattats en hel del?
Jo, det har väl varit förvånansvärt uppskattat faktiskt. Det är väl många som tycker att det är ballt och så, men jag vet inte, det blev inte så denna gång. Kanske på nästa platta.

Själva inspelningen var lite olycksdrabbad. Vad var det som hände?
Ja, det var lite mixerbord här och där som inte ville spela in riktigt, så det blev en utdragen process där vi fick spela in i olika studios men det gjorde inte så mycket sett till slutresultatet. Vi fick spela in i Grammofonstudion, och det var jäkligt roligt! Vi la grunderna i Svenska Grammofon Studion, sedan gjorde vi alla pålägg och sången i Don Pierre Studios med Don Alstherberg (GRAVEYARD, DIVISION OF LAURA LEE med flera) som producerade skivan.

Axel, HORISONTVad tycker ni om slutresultatet, och om produktionen?
Den är väl mer genomtänkt tror jag. Det gjordes många ändringar under inspelningens gång medan på första plattan, som vi producerade själva, körde vi bara in låtarna som vi hade gjort dem innan inspelningen och ändrade ingenting. Nu är det väldigt mycket som blev annorlunda mot hur det lät tidigare. Om Don inte varit inblandad hade vi nog inte ändrat så mycket.

Hur gick det till när ni fick kontrakt med Rise Above i England?
Ja hur fan gick det till, det vet jag inte. Jag tror att vi fick något mejl, men jag var inte så delaktig i den processen så jag minns inte. De gillade första plattan, de blev intresserade och vi fick ett erbjudande…

Det känns ju som helt rätt bolag för er, eller hur?
Det tycker jag verkligen! Vårt gamla bolag (Crusher Records i Göteborg /förf. anm.) var verkligen skitduktiga och hade det inte varit för Peter, som har bolaget, hade vi nog inte fått spela in för Rise Above för vi är så jävla lata. Men nu får vi större möjligheter med ett större bolag så det kommer nog att gå som en dans…

Och ni var särskilt inbjudna till att öppna för PENTAGRAM när de gjorde Englands-debut i London i december. Hur var det?
Det var ju skitkul! Jag är väl inte ett överdrivet stort PENTAGRAM-fan, men det var jävligt kul att träffa dem och det var ju ett kanontillfälle för oss eftersom det var flera som inte hört oss tidigare.

Vad har ni för planer framöver, nu när plattan är ute?
Nu ska vi iväg med GRAVEYARD för en liten Europa-turné genom Tyskland, Belgien, Holland och England. Sedan har vi lite festivalspelningar här och där, men ingen turné inbokad i sommar. Så det blir väl att försöka lira så mycket som möjligt med den nya plattan, nu när den kommit.

Det går knappast att blunda för GRAVEYARDs enorma framgång. Är det något ni siktar på också?
Jo, absolut, det hade ju varit skitkul. Vi får se. Det är skitkul att det gått så bra för dem, men det skulle vi absolut vilja så klart. Det är kul att åka med dem på turné, i och med att de är ett så pass stort namn nu för tiden så kommer det nog att hjälpa oss en hel del. Vi började väl spela i princip samtidigt och har spelat ihop ett gäng gånger, så dem känner vi och det ska nog gå smärtfritt.

Apropå andra band, är det något band som du känner inte fått den uppmärksamheten de förtjänar?
Jaaa, MELLOWMEN, ett band från Karlstad. De tycker jag är jävligt bra, och de spelar alldeles för lite. De är också lite lata tror jag, de bara spelar in en massa och är nästan aldrig ute och spelar. Men de är ett tips!

Vilka sångare har inspirerat dig?
Jag gillar sångaren i FOREIGNER, Lou Gramm. KANSAS-sångaren, och Jimi Jamison från TARGET, COBRA och SURVIVOR.

2508 horisont 2Mycket AOR alltså…
Jo, jag lyssnar mycket på sånt, så… (skratt) det är ju inte så att jag försöker göra sådan musik, men allt låter ju annorlunda när man gör det med bandet. Alla medlemmarnas influenser kommer ju in där.

Och de andras influenser?
Ja, vad fasen… Charlie gillar Ritchie Blackmore och Kristofer är kanske lite mer åt Leslie West-hållet. Pontus är väl inne på de vanliga där, Bonham och Paice och så…

Vilka band lirade ni med innan HORISONT bildades?
Charlie
och Pontus spelade i ett band som hette UNION. Jag spelade i ett som hette BEN DOVERS, från Karlstad. Mange har ju spelat med ICONS ganska länge, fast nu har han hoppat av. Kristofer lirade också med något band i Karlstad, men jag kommer inte ihåg namnet på dem.

Jag började spela med Charlie och Pontus i UNION, sen hoppade jag av – jag gillade det inte riktigt. Och sen startade jag och Kristofer och tog med Pontus, Charlie och Mange allt eftersom. Så det är i princip UNION, fast med Kristofer också då.

Kristofer och jag kommer från Karlstad, och de andra är från Göteborg.

Vad tycker du om att det blivit så inne med 70-talsrock?
Det är ju roligt såklart, för det är ju det man gillar, egentligen. Men, sen är det väl egentligen inte så många som gör det bra. Det är ju det… (skratt), men vissa band är ju riktigt jävla bra så det är kul.

Och ni kör vintage-instrument gissar jag?
Ja, i princip enbart.

Och i studion, Grammofonstudion, kör de gamla prylar där också?
Ja, absolut. Samma mixerbord som "Machine Head" (DEEP PURPLE /förf. anm.) spelades in på (skratt), och världens dyraste kompressor har vi använt också! Och det var analog inspelning rakt igenom, så det är jävligt roligt.

Och apropå analogt. Vi får väl hoppas att vinyl-versionen kommer snart också?
Ja, det hoppas jag också. Jag har hört något om den 20:e april eller något sådant. Men jag är inte säker. Sånt brukar ta längre tid än man tror.

HORISONTs officiella blogg

 

Lägg till kommentar


Säkerhetskod
Uppdatera