MARDUK – starkare än någonsin Skriv ut
Skriven av Lars Ekenryd   
Skapad 2012-05-10 17:45

MardukMed sitt tolfte album, ”Serpent Sermon”, på väg ut till en förväntansfull publik och en världsturné i görningen känner sig Morgan ”Evil” Håkansson starkare och bättre rustad än någonsin. Dagarna innan turnépremiären i Sibirien får CriticalMass.se ett telefonsamtal från black metal-bandet MARDUKs upphovsman. Gör er redo för en käftsmäll, varnar han inför skivsläppet.

Redan under inledningen av vårt samtal glider ämnet in på vad som är ett av Morgans favoritämnen: historia. Intresset för historia i allmänhet och att besöka historiska sevärdheter i synnerhet har fört honom till en lång rad platser både inom och utanför Sveriges gränser, berättar han. ”Historienörd”, kallar Morgan lite skämtsamt sig själv. Med anledning av undertecknads hemvist i Skaraborg rör sig samtalet även in över Västsveriges mylla.
– Jag har varit i dessa trakter, nedåt Läckö slott, Trollhättan och runt omkring på slätten. Det är ett jävla farande ibland, utbrister han jovialiskt och skrattar gott åt sina expeditioner ute på bygden.
– Men det där med Arn är ju bara fantasier, replikerar Morgan med bestämd röst på frågan om även den historian är av intresse. Han intar strax därefter en mer ödmjuk hållning och erkänner att gränsen mellan vad som är mytologi och vad som är historiskt korrekt är oerhört fin, och tillägger att så kommer det alltid att vara.  
Att gitarristen, upphovsmannen tillika enda kvarvarande originalmedlemmen i ett av Sveriges mest framgångsrika black metal-band besitter historiska kunskaper står väldigt snart klart under vårt samtal.
– Även om jag tycker att en sådan sak som Arn eller Herman Lindqvists alla historieprogram är helt fel, eftersom de bygger på myter och skrönor, gillar jag det. Oavsett vad det bygger på har det i alla fall väckt ett intresse bland folk. Vill man veta mer så är det lätt att bara skrapa på ytan för att komma vidare.

Människors historielöshet är ett hot
Intervjun fortskrider via ett resonemang huruvida kunskapen om sin historia är av godo eller av ondo, där Morgan är bestämd i uppfattningen att ett historielöst folk är ett farligt folk:
– Var man än kommer ifrån eller var man än bor är det bra att känna till sin historia – att få en bättre förståelse varför saker och ting ser ut som de gör i dag. Det är inte bra för ett folk att inte känna till sin egen historia, att känna en viss rotlöshet.
– Nej, det har inget med nationalism att göra, snarare tvärtom då många nationalister inte kan sin historia och det är oftast där skon klämmer. Trots att det finns mer och mer information, bredare utbud av medel för att få veta saker verkar en historielöshet breda ut sig, suckar Morgan uppgivet.  
Han drar paralleller till olika konflikter runt om i världen, inte minst till kriget på Balkan och konflikthärjade områden i Afrika, som han menar i de allra flesta fall har sin historiska förklaring.
– Vi européer har med linjal dragit gränser på den Afrikanska kontinenten utifrån vad vi tyckte var okej utifrån en kolonialistisk idé om att fördela kontinentens rikedomar mellan västerländska stormakter – och sen undrar man varför det blir krig, avslutar Morgan och jag kan se det framför mig hur han himlar med ögonen.

”Det vore konstigt om inte våra motståndare reagerade”

Inte uppbygglig för goda samhällsmedborgare
Vi tar oss vidare till en ”historisk” händelse utspelad i närtid: Den 28 april genomförde MARDUK en spelning på sin egen hemmaplan i Norrköping. Första spelningen på tolv år. Norrköping, som alltsedan 1904 nyttjat spårvagn i lokaltrafiken och huserar statliga myndigheter som SMHI och Migrationsverket, har trots sina drygt 90 000 invånare i tätorten fått en prägel av småstad över sig. Min bild av Norrköping som småstadsidyll krackelerade väsentligt i och med att det samma dag som MARDUK skulle iscensätta ett framträdande på Skandiateatern utbröt skottlossning i de centrala delarna av staden.
– Cirka 20 minuter efter att jag och bandet hade varit och käkat på ett ställe tillsammans med arrangören till spelningen small det där vi varit, berättar Morgan.
– En polare som var kvar ringde och berättade att de pangat på typ tio meter ifrån där vi suttit. Malmöfasoner med interna uppgörelser som börjar sprida sig, tillägger Morgan med ett lätt skratt.
– Oavsett den händelsen, forsätter han, var det en kanonspelning. Slutsålt! En entusiastisk publik, med inresta vänner från olika länder i Europa.
Att MARDUK inte är ett så flitigt turnerande band på våra breddgrader förklarar gitarristen med att de flesta turnéer som görs sällan når hela vägen upp till Skandinavien. Det är långt mellan spelställen och det tar lång tid med buss att nå de olika arrangemangen.
– Handlar det om i hur hög grad ni är efterfrågade i till exempel Sverige?
– Nej, det är mer en logistikfråga, tror jag. Det är förmodligen ganska dyrt att dra iväg med en nightliner ända hit upp till Skandinavien. 2010 passade vi på att köra Stockholm, Göteborg och ända upp till Östersund och vidare över till Finland.

MardukPå tal om era spelningar och turnéer så gjorde ni även en spelning på inomhusfestivalen "Minus 30" på Kulturens hus i Luleå 2009. Vad man kunde läsa i Norrbottenskuriren efter den spelningen var att ” Skandalomsusade MARDUK bespottade Luleå stift under sin scenshow” och att er sångare Daniel ”Mortuus” Rostén stänkt blod på en t-shirt som han hade på sig och som det stod ”Luleå stift” på. Domprosten Peder Jonsson ville att arrangörerna skulle avboka er med motiveringen att den destruktiva karaktär musiken har inte är uppbygglig för goda samhällsmedborgare.

– Han var inte riktigt med i utvecklingen, men det gör inget! Det är alltid intressant med lite turbulens, reflekterar Morgan och tillägger att de, trots att vi är inne på 2000-talet, fortfarande sitter i sin lilla bubbla i Luleå stift.

Är bojkott och protester något ni fortfarande råkar ut för under era turnéer?

– Nej, det är inget vi märker av. Vi har aldrig sett det som något problem – lite turbulens och konstigt vore det väl annars om inte våra motståndare skulle reagera. Det har aldrig stört mig och vi har alltid gjort det vi velat.
– Vi har alltid jobbat med arrangörer som varit stabila och förblivit ”oskakbara” inför olika protester eller hot.

Paradoxalt kan man tycka med tanke på hur accepterat det ändå blivit med hårdrock och metal bland exempelvis mainstreammedia och bland folk generellt. Även om det såhär långt rört sig om snäll hårdrock och metal och till viss del tuffare thrash kanske det även spillt över även på andra subgenrer, som black metal? Har ni märkt av det uppsving hårdrocken fått under senare år?

– Det rör sig upp och ner hela tiden. Hela världen är vår spelplan, så man tänker inte så mycket på allt sådant. Efter förra skivan (”Wormwood” 2009 förf. anm) var vi till exempel ute och gjorde 230 spelningar. För oss har det alltid funnits ett stort intresse, entusiastisk publik och en god sammanhållning oavsett var vi varit på jorden. Det spelar ingen roll om vi varit i Kina, östra Ryssland, i Sydamerikas djungler eller USA.

”Finns det något bättre ställe att starta en världsturné än i Sibirien?”

Framträder på ovanliga platser i världen
Fredagen den 11 maj, några dagar efter att denna intervju genomförs, påbörjar MARDUK en världsomspännande turné med start på Magapolis i Irkutskt, en av de största städerna i Sibirien i Ryssland, belägen vid Bajkalsjöns strand i södra Sibirien. Efter premiären i Irkutskt står åtta spelningar på en rad svåruttalbara orter runt om i Ryssland och Vitryssland på tur.
– Finns det något bättre ställe att starta en världsturné på än i Sibirien, frågar Morgan retoriskt med ett skratt.
Efter besöket på rysk och vitrysk mark korsar Norrköpingsbandet Atlanten för att beta av Puerto Rico, USA, Kanade och Mexiko under cirka en månads tid. Under sommaren står ett antal festivaler på tur och däribland Faceplant Metalfest i Malmö den 27-28 juli.
– I augusti har vi en kortare turné i Brasilien och eventuellt i Argentina. Den först september kommer vi att påbörja en europaturné som jag tror kommer att sträcka sig fram till 10-13 oktober ungefär. Det blir en turné som omfattar runt 40 spelningar. Det är något som inte är färdigbokat ännu, påpekar Morgan och tillägger att det i vilket fall som helst är IMMOLATION som supportar under europaturnén.
Som om inte det vore nog slänger Morgan även in brasklappen att det ligger en skiss på ritbordet som handlar om att återvända till USA, ta en tur till Asien och Australien och ”lite annat”, som han uttrycker det.
– Vi anser att vår musik är som gjord för att framföras live så vi gör allt för att nå lojala fans vart helst de kan tänkas vara i världen. MARDUK, säger han och skärper tonen i rösten, var det första black metal-bandet som fick tillåtelse att spela i Kina, Thailand, Singapore och Indonesien.
Samtalet spinner vidare på ämnet världsturné i ordets rätta bemärkelse och Morgan förkunnar att MARDUK har ett intresse av att nå länder och områden där inget (black metal) band varit tidigare.
– Vi har en målsättning att inom en snar framtid även spela i Afrika och Mellanöstern.
Evil”, eller Patrick Niclas Morgan Steinmeyer Håkansson som är han egentligen heter, är född och uppvuxen i Norrköping. Morgan var 17 år när han 1990 bildade MARDUK. Sedan 1992 har 11 studioinspelade fullängdsalbum producerats och vid varje gång har de höjt det svenska black metal-bandet allt närmare en ledande position inom genren. I slutet av maj i år släpper MARDUK sitt tolfte album, ”Serpent Sermon” via Century Media.
– Jag kan börja med att säga att titeln, ”Serpent Sermon”, är väldigt talande för innehållet på skivan. Det är den mest diaboliska skiva vi gjort på väldigt länge. Budskapet på skivan är tydligare, mer rakt på sak – en riktig käftsmäll. Musikaliskt är den väldigt dynamisk, tung, brutal… Som ett anfall!
– Det är en väldigt basal och opolerad skiva; trummor, gitarr, bas och sång. Produktionen är kraftfull och vi har inte hållit på och pillat allt för mycket – vi har egentligen bara gått in [i studion] och blåst på. Det är så vi låter, avslutar Morgan sin beskrivning av skivan.


MardukEtt djup i både text och musik
När jag påpekar att jag kan uppfatta ”Serpent Sermon” som åtminstone bitvis episk är det något Morgan villigt håller med om och replikerar att det kan ha med skivans stora variation att göra.
– Det är inget vi planerar, att göra en skiva varierad – vi jobbar med text och musik och försöker att få dessa två att förenas till en enhet. Sen kan en skiva bli hur tung, snabb eller brutal som helst men det handlar om en känsla mer än vad det handlar om planering.
– Vi vill måla en kraftfull bild av denna dualitet i ditt sinne, så pass att både text och musik kommer fram lika starkt. Det hela ska vara väldigt målande och det är just det vi lägger tid och energi på att uppnå.
Titeln, som Morgan vill översätta till ”ormpredikan”, kom naturligt halvvägs in i inspelningen av skivan. Någon konceptskiva är det dock inte, framhärdar han, även om konceptet framgår med all önskvärd tydlighet. Att få Morgan att själv beskriva innehållet är en utsiktslös återvändsgränd.
– Titeln är väldigt talande för hela skivan. Hela konceptet finns där för den som vill upptäcka det. Precis som en tavla är ”Serpent Sermon” i sig en väldigt signifikativ titel.
Morgan liknar det senaste alstret vid en expressionistisk målning där det är upp till betraktaren att göra sin egen subjektiva tolkning av vad verket vill förmedla. Det råder en i det närmaste hundraprocentig koncensus kring det faktum att MARDUK genomgående under sin karriär haft ett djup och en mening i sina texter; filosofiska, religiösa, historiska, sociologiska ämnen har bandet på ett konstnärligt och mer eller mindre explicit sätt behandlat under årens lopp.
– Jag tycker många artister talar allt för mycket om sina skivor, tillägger han för att förtydliga vad han menar med att inte yppa något om skivans tematiska innehåll och fortsätter:
– Text, musik och det grafiska talar för sig. Jag menar, vi är ett band som gör allt själv; vi har själva gjort både text och musik, producerat och mixat skivan i vår egen studio och dessutom står vi bakom hela layouten på skivan. Det är en sann återspegling av vad bandet representerar.
– På nittiotalet gjorde vi en trilogi som en hyllning till BATHORY, erkänner han eftertänksamt:
– Tre plattor löst baserade på BATHORYs album ”Blood Fire Death” från 1989 med ”Nightwing” baserad på blod, ”Panzer Division Marduk” baserad på eld och ”La Grande Danse Macabre” baserad på död.

”Den här linupen är den mest fulländade”

Ett slagkraftigt band
När vi talar om det nya albumets tillblivelse i Endarker Studio och bandets engagemang i processen kommer vi även in på det faktum att det skett en ökad medverkan från övriga medlemmar i skaparprocessen. Morgan har allt sedan starten 1990 varit bandets primus motor, som i huvudsak stått för den absoluta merparten av både text och musik. Den obalansen har nu, menar Morgan, mer och mer skjutits över till en betydligt mer balanserad och jämnare fördelning av bidragen till MARDUKs plattor.
– Den här linupen känns som den mest fulländade, på det sättet att alla har jobbat stenhårt och lagt ner enorma mängder energi på musik och allt som har med plattan att göra. Det är enastående när alla har samma fokus och alla satsar till 100 %.
– Det är något jag alltid försökt eftersträva, att alla i bandet ska vara på en och samma nivå och vara delaktiga. Det är ett sant nöje att samarbeta, låta inspirationen flöda och skriva låtar som ett kollektiv, mer än vad vi gjort tidigare, säger gitarristen med uppenbar stolthet och glädje i rösten.
Resultatet av att den nuvarande linupen – som förutom Morgan består av DanielMortuusRostén (sång, FUNERAL MIST, TRIUMPHATOR), MagnusDevoAndersson (bas, OVERFLASH, CARDINAL SIN) och Lars Broddesson (trummor, THE ASCENDANT, ABSURDEITY) – är, menar han, ett band som skiner ännu starkare.
– Vi är idag ett än mer slagkraftigt band, deklarerar Morgan och påpekar samtidigt att de förvisso alltid varit ett slagkraftigt black metal-band, men att alla tidigare album representerar var bandet befann sig då, vid just den tidsepoken.
– Vårt äldre material har klarat tidens tand och när vi idag framför det live skiner det lika kraftfullt som det alltid gjort och minst lika starkt som det nya materialet. Det är jag oerhört stolt över, avslutar han med emfas.
På frågan vad allt detta kommer att innebära för och göra med MARDUK svarar Morgan att det är något framtiden får utvisa. Han själv känner sig efter 22 år både fysiskt och psykiskt starkare än vad han någonsin tidigare gjort.

MARDUKs officiella webbplats

 

Lägg till kommentar


Säkerhetskod
Uppdatera