NOMINON – Svensk Death Metal på riktigt Skriv ut
Skriven av Lars Ekenryd   
Skapad 2012-11-20 07:19

NOMINONNär CriticalMass.se får tag på Per ”Perra” Karlsson, trumslagare i death metal-bandet NOMINON, är han nyligen hemkommen från en resa till London.
– Jag har en del åtaganden även i andra band förutom NOMINON, berättar Perra via telefon från sin bostad i Jönköping. Två av dessa, fortsätter han, är engelska BENEDICTION och australiensiska (numera Londonbaserade) DESTRÖYER 666.
– Den här resan till London var för att hoppa in i DESTRÖYER 666 som behöver en trummis, eftersom deras ordinarie tummis (Chris ”Mercus” Menning) har fullt upp på annat håll. Jag kommer att hjälpa dem under ett antal spelningar både i Sverige och i England framöver.

Nöjda med det mörka och dunkla
Perra flyttade till Jönköping för tio år sedan, i stort sett i samband med att han övertog positionen bakom trummorna efter att Emil Dragutinovic (THE LEGION, ex-DEVIAN, ex-MARDUK) slutade. Av NOMINONs fem medlemmar är det bara Perra och basisten Juha Sulasalmi som bor i Jönköping. Christian Strömblad (gitarr) och Henke Skoog (sång) bor båda i Göteborg medan Alexander Lyrbo (gitarr) är bosatt i Växjö.
– Med tanke på att det ibland kan bli Perioder av uppehåll så är jag förvånad att det fungerar så bra trots avståndet oss emellan. Så snart vi sluter upp igen efter en tid då vi legat lågt kör vi igenom repertoaren som om det endast gått ett par dagar. Allt sitter på en gång och det är det vanliga att det väldigt sällan är något strul. Alla är väldigt peppade inför att komma igång igen.

 

Att Perra har bland annat BENEDICTION, DESTRÖYER 666 och DIE HARD mer eller mindre på gång parallellt med NOMINON gör inte att NOMINON får en lägre prioritet, menar han.
NOMINON är dels inget självklart turnerande band i jämförelse med de större banden som ofta är ute på turnéer och festivaler, men har ändå alltid haft en bra uppslutning i ”undergrounden”. Det har aldrig varit NONIMONs starka sida att jaga bokningsbolag, arrangörer osv för att få tillgång till den världen.
– Det skulle innebära en hel del rövslickeri och det är inte NOMINONs grej, sammanfattar Perra bandets policy och syn på graden av aktivitet och fortsätter:
– När vi ses, repar och skriver låtar är fokus helt och hållet på att skriva musik tillsammans – som vi anser bra jävla death metal utan tjafs!
Intresset för att spela live finns absolut, mer än någonsin, skjuter Perra in som en brasklapp och tillägger att det inte passar NONIMON att likt många ”stora” band försöka få in en fot överallt och turnera i tid och otid.
– Vi har ju trots allt genomfört ett par europaturnéer och vid två tillfällen i USA, så det har varit Perioder när vi varit mer aktiva än annars. Som till exempel under 2008 när vi var till USA och en rejäl vända i Europa.
Perra erkänner att det kan låta motsägelsefullt att samtidigt vilja turnera betydligt mer men samtidigt föredra att, som han uttrycker det, jobba på i det mörka och dunka och vara nöjda med det.
– Inget ont sagt om VADER, jag gillar dem jättemycket, men vi vill inte hamna i det facket. VADER är ett band som jag anser har turnerat sönder sig. Man måste vara det största fanset på jorden för att efter alla tillfällen att se dem fortfarande uppskatta en VADER-spelning. Det finns inte mycket av mystik kvar om man turnerar för mycket.

Stark integritet i bandet
Med snart tjugo år bakom sig som genuint death metal-band har NOMINON valt att lägga sig på en nivå där balansen mellan antalet liveframträdanden, skivsläpp och turnéer inte väger över till förmån för något de inte är. Utifrån Perras beskrivning och erfarenheter av NONIMON framstår de som ett osedvanligt coolt band med en beundransvärt ödmjuk och distanserad inställning till både sig själva (som band) och den allt mer kommersialiserade musikbranschen. Hellre färre men desto bättre och mer inlevelsefulla, tycks Perra mena.
– Vi har till exempel en inbokad konsert den 15:e december i Jönköping tillsammans med UNLEASHED. Det är en spelning vi verkligen ser fram emot att få göra…
– Jag menar, fortsätter Perra eftertänksamt, UNLEASHED är ett av våra egna favoritband. Att få spela med dem i vår egen hemstad och dessutom i samband med att vi nyligen släppt ett album gör att alla bitar faller på plats. Man har inget att skämmas för, på någon punkt, lägger han till med eftertryck.
Det är uppenbart att NOMINON har en stark integritet som de också varit lojala mot under alla år. Detta trots, eller kanske på grund av, de motgångar och inte minst den oförtjänta bristen på uppskattning de dragits med.
När vårt samtal kommer in på motgångar, mer eller mindre lyckade val NOMINON gjort under sin karriär kommer vi osökt in på den händelse som i allra högsta grad involverade Perra som ny medlem.
– När jag kom med i NOMINON 2001 var det första som hände att vi skrev ett kontrakt med det USA-baserade bolaget Relapse Records, som då var heltända på NOMINON. Vi var ett band de ville satsa på till 100 %. Men helt plötsligt visade det sig att jag var allvarligt sjuk, förklarar Perra kort och koncist.
 
NOMINONLivet förändras för Perra
Det visade sig att Perra drabbats av kronisk njursvikt. Den återstående funktionen på njurarna sträckte sig inte till mer än endast 10-12 %. Med sjukhusvistelse och dialysbehandling förändrades Perras liv på ett drastiskt sätt och dessutom under väldigt kort tid. Det innebar även att NOMINON fick stanna upp mitt i en pågående process med Relapse. I stort sett samtidigt, berättar Perra, lämnade sångaren NiklasNickeHolstensson (BLOODSHED NIHIL, ex-THY PRIMORDIAL) bandet. Det blev två hårda slag mot bandet under i stort sett en månad, konstaterar Perra.
– Då konfronterade jag resten av bandet och förklarade att jag var helt införstådd med att de kanske ville ta in en ny trummis. Jag var sjuk och det innebar att bandet bromsades upp. Det svar jag fick var att de inte alls hade någon tanke på att kicka mig. ”Vi har ingen brådska. Det får ta den tid som krävs, vi står bakom dig”, var ungefär vad de sa och jag blev i den stunden helt paff.
– Vad fan är det de står och säger, de har ju en sådan fruktansvärd potential tänkte jag.
Med en orubblig övertygelse förklarade resterande medlemmar i NOMINON att de gillade Perras stil och ville ha med honom i bandet. Om det så betyder att NOMINON måste lägga sig på en ”lägre nivå” var det ett steg medlemmarna var beredda att ta.
– Från den dagen har jag känt en enorm lojalitet gentemot bandet, säger Perra med eftertryck och uppriktighet i rösten.

2003 genomgick Perra en lyckad transplantation vilket, som han uttrycker det, innebar en form av pånyttfödelse. Med tanke på den kritiska status Perras njurar visade var han helt enkelt i väldigt dåligt form innan dialysen och den sedermera lyckade transplantationen. Trots detta var han aktiv i en rad olika band, förutom NOMINON, DIE HARD och BENEDICTION figurerade han i SUFFER, T.A.R. och IN AETERNUM.
– Det var inte så att bandet la ner verksamheten när jag fick beskedet om njursvikt. Vi fortsatte att jobba på den nivå och i den mån vi kunde. Vi gjorde ett par spelningar och spelade dessutom in ”Blaspheming the Dead” och ”The Truth Face of Death” under tiden jag gick på dialys, berättar Perra utan att göra någon stor sak av det hela.
Trumslagaren beskriver tiden för det ödesmättade beskedet (om njursvikt), NOMINONs reaktion och händelseutvecklingen med bland annat Relapse på ett väldigt lugnt och odramatiskt sätt. Det hände för cirka tio år sedan men innebar inte desto mindre en radikal förändring i hans liv samtidigt som NOMINONs mer eller mindre utstakade karriär tog en helt ny vändning.
– Förutom att den kontakt vi hade på Relapse och som var mest drivande när det gällde att få med NOMINON i stallet slutade inom ett halvår efter att vi blev signade var bolagets motivation att de inte ville ha med ett ”struligt” band att göra.
– Även om det hela därefter rann ut i sanden var det inte direkt något vi i bandet gick och grämde oss över, tillägger Per utan tillstymmelse till sentimentalitet i rösten.

Medlemsbyten och en basist kort
Med tanke på vilken möjlighet NONIMON stod inför genom ett kontrakt med ett så välrenommerat skivbolag som Relapse Records med band som DYING FETUS, GENERAL SURGERY och EXHUMED i sin meritlista Jönköpigsbandet bakslaget med förvånansvärt stort lugn. Inställningen var ”Okej, det var det! Vad händer nu?”, berättar Perra.
Inte heller lät sig dödskombon nedslås av att basisten Nicke vid samma tid beslutade sig för att lämna bandet.
– Åren mellan 2001 till 2003 är som jag ser det en Period som starkt har påverkat NOMINON och vårt förhållningssätt till det här med att spela live, armbåga oss fram och så vidare. Den väg vi valt och som passar oss innebär att vi håller en lägre profil, vilket gör att vi inte syns fullt så mycket som alla andra band verkar sträva efter.
– Inte tu tal om att vi oavsett det som hände då har haft en del strul under åren, med medlemsbyten om inte annat. En del medlemsomdaningar som dessutom rymt en stor portion omognad och som inte alltid byggt på rak och ärlig kommunikation.
Perra nämner en episod som utmärker sig lite extra när det handlar om medlemstapp och det är i samband med inspelningen av förra fullängdaren ”Monumentomb” från 2010. Det hela slutade med att Johan ”Barsk” Thornberg (ex-INSISION), Tore Stjerna (NEX, CHAOS OMEN) och Erik Sahlström (GENERAL SURGERY, CRUCIFYRE) kallades in för att lägga sången på plattan. Besvikelsen hos Perra över hur vissa tidigare medlemmars ”problem” gått ut över NOMINON är uppenbar.

NOMINONVi förflyttar oss framåt i tiden, till tiden för den senaste omdaningen i bandets laguppställning.
Vad är historien bakom Juhas byte från gitarrist till basist i bandet förra året?
– Det hela började egentligen hösten 2010 efter att vi genomfört en USA-turné. Vår gitarrist Christian (Strömblad) kände då att han var i behov av en time-out och kunde inte vid den tiden ägna den tid som behövdes på bandet. Då kom Alex (Alexander Lyrbo) med som ersättare på gitarr efter att Christian klivit av. Då hade vi en basist från Göteborg som heter Martin (Petersson, ZOMBIEKRIG) med i bandet under USA-turnén plus något enstaka gig därutöver. Martin var egentligen inte rätt Person att ha som medlem i NOMINON så jag tjatade en hel del på Christian att han skulle plocka upp gitarren igen och komma tillbaks som medlem i bandet. Det gjorde han mycket riktigt också och då stod vi där helt plötsligt med tre gitarrister, konstaterar Perra och skrattar lite lätt vid tanken på den uppkomna situationen.
Tre gitarrister, en trumslagare och en vokalist, men ingen basist. Detta prekära tillstånd i bandet löstes internt genom att multiinstrumentalisten Juha helt sonika växlade från gitarr till bas. Från och med EP:n ”Manifestation of Black” har det känts som att vi blivit ett betydligt mer sammansvetsat gäng. Även om det inte alltid varit det lättaste när vi bor i olika städer, säger Perra och knyter an till det vi inledningsvis talade om.

Vad har det inneburit för NOMINON och utformningen av musiken att ni alltsedan Christian återvände till bandet blivit ett mer stabilt och sammansvetsat gäng?

– ”Manifestation of Black” innebar början på ett nytt kapitel, kan man säga. Soundet har förändrats i så måtto att det blivit råare, på något sätt tillbaks till rötterna men med ett mer variationsrikt material. NOMINON har alltid haft en egen stil men vi har gått tillbaks till en mer klassisk death metal.
– Vad har det medfört att ni tillhör den andra vågen death metal och dessutom kommer från Sverige?
– Vi har kämpat många gånger om för att göra oss fria från den bilden av oss att vi skulle vara ett annat GRAVE, DISMEMBER, ENTOMBED eller vilket band som helst från den tiden. Men visst, lyssnar bara på gitarrljudet på de skivor vi gett ut har det i och för sig varit den gamla ”såg-riff”-stilen.

Stockholmssoundet
Perra berättar också att det finns en annan sida av myntet, vilket han menar att väldigt få verkar ha förstått:
– Möjligtvis att folk här i Sverige fattar att vi varit med hur länge som hels, men bland utländsk media och journalister har vi i stort sett fram till ”Monumentomb” blivit sedda som ett ganska nytt band. Reflektionen hos en del journalister och skribenter är ofta att det är konstigt att man inte hört talas om NOMINON, som ändå gett ut fyra plattor och funnits i drygt tjugo år, säger Perra och jag ser framför mig hur han himlar med ögonen 20 mil bort i sin längenhet i Jönköping.
– Eller så kan man höra, ”De är ju jävligt bra! Det toppar ju vilken GRAVE-platta som hels!”, från recensenter. Hur kan man jämföra ”Monumentomb” med GRAVEs album?! Då är man ute och cyklar, konstaterar Perra med en viss indignation i rösten.
– Även om vi har spelat in fyra av fem plattor i Stockholm har vi aldrig haft med det så kallade ”stockholmssoundet” att göra, förklarar Perra samtidigt som han konstaterar att det finns en viss förståelse för att man kan dra en sådan koppling.
– Anledningen till att vi spelat in i Stockholm beror på att vi har bra kontakter där och vi kommer bra överens snarare än att vi vill efterlikna ett visst sound.

På frågan vad han anser om att det på senare år skett ett ökat intresse för hårdrock och metal, något som även gett utrymme för bland annat många nya death metal-band som spelar just ”oldschool” svarar Perra:
– Det har kommit en hel del band som på väldigt kort tid blivit stora och blir bokade till festivaler och spelningar och det är jättebra. Jag säger inte att allt är skit bara för att det är nytt – det är bara bra att det finns andra death metal-band som kommer fram och spelar death metal precis som DISMEMBER eller ENTOMBED.
Perra lägger dock in en liten brasklapp när det gäller reservationslöst hyllande av de gamla banden som han menar ibland haft en ojämn nivå på sina album genom åren.
– Flera av dessa gamla band har släppt massor med skivor och allt är inte så bra eller så genomarbetat som man skulle önska. På vissa skivor saknas det glöd och jävlar anamma. Man får intryck av att de släppt album i en strid ström för att de måste och att många som idag vill låta som dessa fortfarande hyllar dem för de första plattorna som kom ut på 90-talet.

Störst inte alltid bäst
Att Perra anser att till exempel ENTOMBEDs ”Left Hand Path” är en av världens bästa death metal-album råder det dock inga tvivel om.
– Men för mig är MERCILESS album ”The Awakening” större! Det är fortfarande ett album som haft störst inflytande på mig Personligen. Ett band som MERCILESS har aldrig gjort en dålig skiva; De har stått fast vid sin stil och dessutom hållit jävligt hög klass på det de gjort. Trots en hel del strul med skivbolag och andra saker har de alltid varit bergfasta i att de ska spöa folk med sin musik!
Efter en kort eftertänksam tystnad återupptar Perra sitt resonemang:
– Man ska inte ge sig ut på en båtresa som man inte vet om man kan ro i land eller ej. Så kan det vara i vissa fall med de gamla death metal-banden som blivit pushade att ge ut plattor för att hålla igång verksamheten. Jag tycker inte att band ska experimentera med saker och ting om de egentligen inte fattar vad de håller på med.
Jag frågar Perra om han har något speciellt band eller album i åtanke och efter lite fundering väljer han ENTOMBEDs ”Same Difference” från 1998 som ett typexempel.
– Det är ett album som jag aldrig hört någon framhålla som sin favoritplatta direkt. Man kan inte påstå att den håller ”Left Hand Path”- eller ”Clandestine”-klass direkt, men det kanske den i och för sig inte ska heller, avslutar Perra retoriskt.
– Å andra sidan, vill man inte hålla den klassen, vad fan gör man…. Jag menar, man får inte glömma bort var man kommer ifrån.
– Jag kommer bara på ett enda band som är större idag än vad de var från början trots att de har ändrat stil totalt och inte är death metal för fem öre längre: THERION!
– Är inte det en risk man får ta om man vill föra bandet vidare, att man vågar gå utanför de givna ramarna med risk för att hamna galet? Såvida man inte vill upprepa ett populärt koncept och göra samma skiva om och om igen?
– Om man ser till den amerikanska scenen är det mycket mer stabilitet i de flesta av de band som började som death metal-band och fortfarande är aktiva. Med undantag för vissa utsvävningar så har band som MALEVOLENT CREATION, IMMOLATION eller i viss mån MORBID ANGEL alltid hållit fast vid sitt sound. Det är först på senare tid som MORBID ANGEL tagit sig lite för stor frihet i det de sysslar med, men de håller trots det en högre klass än många andra.

När det gäller NOMINON är Perra och resten av medlemmarna på det klara över vad som hör hemma i NOMINONs musik, men han erkänner samtidigt att det trots det är högt till tak under skapandet av bandets material.
– Har ni lyckats bevara ett så specifikt ”NOMINON-sound” tack vare att det är den eller de som varit med längst som skriver musiken eller är alla involverade, oavsett när de blivit medlemmar?
– Alla är involverade, faktiskt! Det känns jävligt bra att vi har lyckats bibehålla det trots allt. Jag har varit med i elva år och Juha har varit med från början. Är det något som verkligen inte stämmer tar det inte lång stund för mig att säga ifrån. Att vi gör musiken tillsammans som ett band är något av charmen. Vi vill ha det på det sättet och inte att en snubbe sitter hemma och skriver allt material med någon enkel trummaskin och sedan presenterar det för resten av bandet. Det är inte vår stil.

Artikuleringen viktig
Intervjun har pågått i strax över en timma och det finns en lång rad återstående frågor och ämnen som det inte lär bli tid för, den här gången. Tiden går ibland oerhört fort och en intervjutid är allt för ofta i kortaste laget. Perra berättar i samband med att vi talat om skapandeprocessen att han tagit merparten av ansvaret för utformningen av texterna på tidigare album men att han och Henke delat på uppgiften på senaste plattan ”The Cleansing”. De har dessutom, poängterar han, lagt oerhört stor vikt vid sången på senaste skivan.
– Vi har jobbat väldigt mycket med artikulering i sången, vilket har gjort att det till nästan 90 procent hörs vad han [Henke] sjunger. Det är något jag anser vara extremt viktigt, tillägger Perra med emfas och förklarar att det brutala innehållet i texterna också måsta få komma fram som komplement till den brutala musiken.
Henke mer eller mindre avskydde mig när vi spelat in den senaste skivan eftersom jag vet att det här [artikulering] är jävligt bra grejer! Det här är något folk uppskattar. Det nämndes i en av de första recensioner jag läste, i Close-Up (#145), om Henke Skoog och hans artikulering (”[…] med Henke Skogs välartikulerade men kaustiska och hatfyllda vrål […]”).  
– Hur mycket var Henke tvungen att anpassa sin sångteknik och stil för att få till den rätta artikuleringen, som ni eftersträvade?
– Han har sin stil och sjunger i vanliga fall på ett ungefär lika artikulerat som på ”The Cleansing”, men ibland kan man behöva rensa upp lite grand eftersom det kan bli lite sluddrigt. Texterna är så pass viktiga att de är värda att lyfta fram.

Ett undergroundband
När vi i samtalet kommer in på det ökade intresse för metal som man sett under senare år ger Perra uttryck för hur uppmuntrande det är att folk alltmer börjat förstå vad NOMINON håller på med. Det för oss osökt in på det faktum att NOMINON har skivkontrakt med ett mindre bolag i USA, Deathgasm Records, som väldigt få i Sverige känner till. Det är också på sitt sätt en återkopplar till det vi talade om inledningsvis, om NOMINONs attityd och förhållningssätt gentemot graden av exponering och/eller kändisskap. För NOMINON råder en annan värdeskala än att till vilket pris som helst trängas med hårt marknadsförda men inte därmed bättre band på ett stort och välkänt bolag, menar Perra.
– Vi försöker ärligt tala inte få något stort bolag att jobba för oss! Vi är hellre ”huvudband” på ett mindre bolag än att vara en piss i sjön på ett stort bolag, konstaterar Perra med eftertryck.
Att hålla sin verksamhet på den nivån som NOMINON valt att göra innebär, som Perra förklarar saken, att de kan känna sig hemma och jobba i lugn och ro utan att behöva oroa sig för att inte ha koll på vad som händer.
– Det är trots allt inte i första hand klubbarna och festivalernas fel att vi inte har fler spelningar, tillägger Perra lite kryptiskt men tillägger:
– Vill folk höra oss live handlar det om att tjata betydligt mer på arrangörer och festivalbokare.
Perra nämner VOMITORY som exempel på ett annat band som också av någon outgrundlig anledning aldrig riktigt slagit igenom trots att de under snart 25 år levererat förstklassig death metal.
– Det först på senare år som det börjat lossna för VOMITORY.

20-årsjubileum 2013
För att avrunda intervjun upprepar vi det faktum att NOMINON nästa år, 2013, är inne på sitt tjugonde år som aktivt band. Vad det kommer att innebära är till viss del fortfarande preliminärt, enligt Perra som ändå ser ett utmärkande år framför sig.
– Förhoppningsvis blir det en del svenska spelningar och även att återvända till Tyskland som det var länge sen vi besökte. England är ett land vi aldrig spelat i och som vi siktar på att få till ett par spelningar i nästa år. Någon regelrätt turné i Sverige tror jag dock inte att det blir, snarare någon helg här eller där.
Däremot, avslöjar Perra, lär en officiell samlingsskiva med låtar hämtade från bandets mångåriga karriär komma ut under nästa år.  En summering av låtmaterial som eventuellt kan kompletteras med visst videomaterial som bonus-DVD, tillägger trummisen med tillägget att det i första hand vänder sig till inte allt för nogräknade fans.
– Man ger bara ut en sådan här platta en gång och slänger man då med ett par livelåtar som inte är direkt proffsigt filmade med åtta kameror är det snarare ”true” death metal, på undergroundnivå. Så länge allt är åtminstone okej anser jag att det är gångbart.

En samlingsskiva är alltså vad Perra mer eller mindre kan utlova under jubileumsåret 2013 än så länge. Material till en liten del liveklipp från en kortare dokumentär filmad i USA finns dessutom – frågan är i vilket skick och huruvida det blir något av med den delen av projektet när det kommer till kritan.

Vad som i dagsläget står på schemat är det som tidigare nämnts att NOMINON den 15 december planerat att genomföra en spelning på hemmaplan i Jönköping i sällskap av Stockholmsbandet UNLEASHED och DETHRONE från Värnamo. Under inledningen av 2013 bär det sedan av till huvudstaden för att därefter under resten av året genomföra ytterligare ett antal än så länge ospecificerade spelningar i Sverige, England och Centraleuropa.

Vill man se och framförallt höra Perra, Juha, Henke och Alex i form av NOMINON framföra egenhändigt präglad skoningslös och rå death metal bör man alltså bege sig till Zaragon Rock Club i Jönköping den 15 december. Föredrar man däremot att enbart höra kombon är senaste albumet ”The Cleansing” att rekommendera. Vill man utmana ödet är båda ovan nämnda alternativ ett givet val. Oavsett vilket, missa inte NOMINON!

 NOMINON Officiell webbplats

 

Lägg till kommentar


Säkerhetskod
Uppdatera