Nya svenska dödsvågen: The New Wave of Swedish Death Metal Skriv ut
Skriven av Daniel Löfquist   
Skapad 2012-12-31 00:51

CRUCIFYREDet har gått över tjugo år sedan den stora svenska death metal-explosionen då band som ENTOMBED, UNLEASHED, DISMEMBER, CARNAGE och GRAVE gjorde sig hörda och tog världen med storm. Idag upplever vi dock vad som närmast kan beskrivas som en andra våg då det de senaste åren ploppat upp mängder med band som alla hyllar den gamla skolan och gör sitt bästa för att göra ordentliga avtryck i svensk dödshistoria. Vi på CriticalMass.se bestämde oss för att ta ett snack med några av de band som vi anser utgör den senaste vågen av svensk death metal – BOMBS OF HADES, TORMENTED, MAIM, ENTRAILS, CRUCIFYRE och PUTERAEON – för att kolla hur de själva ser på det hela.

 

BOMBS OF HADESPresentera bandet i korthet.
BOMBS OF HADES: – Bandet består av Anders Ekman (ex-ABHOTH) på bas, Magnus Forsberg (ex-PENTAGRAM, ex-TRIBULATION, ex-DISSOBER, ex-PUFFBALL) på trummor, P-O Söderback (ex PUFFBALL) på gitarr och jag själv, Jonas Stålhammar (ex-ABHOTH, ex-MACABRE END/GOD MACABRE, ex-UTUMNO, ex-THE CROWN) på gitarr och sång. Jag och Anders vevade igång bandet för tio år sen nu.
TORMENTED: – Vi bildades för typ 4 år sen och har släppt en platta, en split och en 6 låtars ep på den tiden och håller just nu på och avslutar våran andra skiva som ska komma tidigt i vår! Vi började lira döds enbart för att vi gillade samma saker inom dödsmetall och dessutom tyckte det var jävligt grym att spela just det vi anser vara dödsmetall... och många verkar hålla med oss om det och det är såklart skitgrymt, periodvis har vi lirat rätt lite men nu har vi fått blodad tand med den sista turnén med BLACK BREATH och kommer nog spela mycket mera i framtiden.
PUTERAEON:PUTERAEON startades under 2008 som ett enmannaprojekt av mig (Jonas Lindblood). Redan efter första demon så snackade jag ihop mig med Daniel Vandija (bas) och Anders Malmström (trummor) men hann under den tiden göra 3 demos innan bandet tog steget från projekt till riktigt band. Fjärde medlemmen är Rune Foss (gitarr) som kom med under inspelning av vår första platta "The esoteric order". Sen dess har vi lirat in en andra fullängdare som släpptes 1a Juni 2012, "Cult Cthulhu".
ENTRAILS: – Vi är ENTRAILS från Linneryd, tre mil utanför Växjö. Entrails startades av gitarristen Jimmy Lundqvist runt 1991. Tillsammans med några kompisar repade de och gjorde massa låtar. Men ingen riktig demo spelades in och efter ett tag tröttnade de flesta och bandet lades ned. Jimmy startade upp bandet 2009 eller nåt med nya medlemmar. De gamla låtarna från förr spelades in, skivkontrakt skaffades och nu är den tredje plattan på gång.
MAIM: – Vi är MAIM från Åtvidaberg (tre mil utanför Linköping). Tror vi började vid 2006 ungefär, jag (Rikard Ottosson) och Otto (Henric Ottosson) hade lirat tidigare och lärde känna Scott Andersson och Krille (Christian Sandberg). Slog våra dumma huvuden tillsammans då vi ville lira hårdare musik. Vi gjorde en demo (som det finns ett exemplar av). Den har en medlem i ett svenskt dödsband. Soulseller Records kontaktade oss för att släppa våran debut, rullat på efter det.
CRUCIFYRE:CRUCIFYRE spelar death-, black- och heavy metal med total hängivelse och passion, precis som de musikformerna måste framföras. Vår musik vill förmedla essensen av vansinnet, elden, passionen, mystiken. Allt i satans namn!

ENTRAILSDet har gått tjugo år sedan den första explosionen av svensk döds. Det som pågår just nu är inte riktigt på samma nivå men vi ser ändå en kraftig ökning både i antalet band som vill spela death metal i den äldre skolan och i intresset för dessa band. Varför händer detta nu tror ni? Vad är katalysatorn till denna nya våg av svensk döds?
BOMBS OF HADES: – Det är väl alltid svårt att sätta fingret på vad som exakt gör att det kommer en ny våg av nåt gammalt tycker jag. Tror många var trötta på hur Death Metal har utvecklats (eller i mitt tycke total brist på utveckling) senaste 10-15 åren. Jag menar, jag var trött på den riktning den började ta redan för 20 år sen. I Sverige tror jag nog en viktig katalysator var att Nicke Andersson (ex-ENTOMBED/NIHILIST) började lira old school döds igen med DEATH BREATH. Jag tror det triggade igång mycket. Det fick mig ännu mer peppad efter att jag fått tillbaka suget några år tidigare. Tycker också det idag är en skön mix av gamla uvar som vi själva och nya unga förmågor som anammat den gamla skolan på helt rätt sätt.
TORMENTED: – För dom yngre är det helt klart tillgängligheten till att höra alla gamla bra band via nätet, dödsen som all annan musik var väl antagligen tvungen att utvecklas och tog strypgrepp på sig själv och har väl legat i dvala sedan dess tills (för min egen del iaf) man hittar folk som har helt samma inställning till hur den ska låta plus det faktum att man trots att man fortsatt att lyssna helt enkelt får upp ögonen för den igen och inser att fan, allt är inte gjort, man får nya infallsvinklar och tar in nya och gamla influenser och får det att låta fräscht igen och inser att här hör man hemma på nått sätt. och dessutom har metal överlag blivit större och metal har blivit mycket viktigare, man vill göra ett rejält avtryck! jag vette fan om det var något svar på varför det händer och varför just nu men det mesta går i cykler inom metal och antagligen så även nu men jag hyllar det, folk har hittat tillbaks till orginalet... inte old school-death metal utan just... death metal.
PUTERAEON: – En viktig faktor kan vara att mycket av dagens metal har blivit för överproddad, plastig och perfekt och därför tappat den gamla goa ruttna känslan. Melodier har ersatt gammalt gött tugg och köttande och band har börjat försöka överträffa Yngwie i gitarrteknik. Allt detta tillsammans blir bajs. Tondiarré som iallafall inte jag orkar med. Jag vill ha dom gamla goa köttriffen, seg tvåtakt och hela den grejen. Tror inte jag är ensam om att tycka att den moderna dödsmetallen känns jävkligt plastig och töntig. Vad som vart startskottet för allt detta då? Nja det vetefan, det e nog flera saker. Både att man tröttnat på tidigare mer kommerciella dödsmetall, men kanske även Nicke Anderssons DEATH BREATH-platta och boken "Swedish Death Metal". Nånstans där hamnar det nog.
ENTRAILS: – Det känns som det mesta kommer tillbaka här i världen. Inte bara musik. Retro har ju blivit något bra på sistone. Jag tror att det kommer för mycket skit överallt och man tycker att det var fanimej bättre förr. Därför börjar man spela som det lät förr, då allt var bättre.
MAIM: – För oss så var det nog att DEATH BREATH började köra. Kommer ihåg att man hörde att Nicke Andersson spelade trummor igen, wow. Sedan kanske det var lite i luften då det var/är mycket teknisk och finpolerad döds på tapeten. Motreaktion helt enkelt.
CRUCIFYRE: – Det har blivit en tag – N.W.O.S.D.M. Framför allt finns det en massa band nuförtiden som spelar "DEATH BREATH-musik". Det är i alla fall ingenting som vi sysslar med. Framför allt har vi inga jävla serietidningstexter! Därför bör vi kanske inte ingå i den där definitionen eller ens s.k Swedish Death Metal. Det finns en massa band som tror att det räcker att stämma ner fem band och plugga i en HM2 och grymta lite om zombies, vilket är otroligt trist och uttjatat. En vis man sa att "Hell Awaits" är black metal. Det spelar ingen roll vad det är, men det är den sortens musik vi spelar. All ny musik kan dra åt helvete! Äh, det brukar gå i 20-årscykler. Sen har det där nuet pågått i nästan fem år. Det säger väl i och för sig något om hur lite det händer i den musikaliska utvecklingen nu för tiden.

MAIMOm man lyssnar på merparten av de svenska dödsband som startat de senaste 4–5 åren är min uppfattning att två influenser återkommer mer än andra, AUTOPSY och ENTOMBED. Varför tror ni att just dessa två band blivit så tongivande? Stämmer detta bra på er också eller vilka band skulle ni ange som era största influenser?
BOMBS OF HADES: – Det går nog inte att mäta deras betydelse egentligen. De är båda tidlösa band som tillsammans med MORBID ANGEL, CANNIBAL CORPSE och CARCASS är de som betytt mest av alla när det gäller olika typer av döds. För mig personligen har de betytt massor och fortsätter vara relevanta. Kan dock tycka att det är lite slö journalistik ofta när man alltid får höra att man låter som ENTOMBED. Visst, jag är den första som erkänner att jag snott en hel del av dom genom åren (första BOMBS OF HADES-plattan har väldigt mycket NIHILIST/ENTOMBED över sig i partier), men om du verkligen lyssnar på våran senaste platta så hittar du inte speciellt mycket som du direkt kan leda dit som en influens. Idag är mina influenser väldigt breda (var de visserligen för 20 år sen också men…) så det finns plats för allt från de två ovan nämnda och grejer som tidiga OBITUARY, NECROVORE, DISFEAR, CELTIC FROST, CANDLEMASS, tidiga PARADISE LOST, TROUBLE, SLAYER, HIGH ON FIRE, CARNAGE och oändliga mängder progressiv rock och psychedelia som influerar på djupare plan och när det gäller arrangemang.
TORMENTED: – Jag tror dom är tongivande för att dom är originalet på nåt sätt, snubbar som gillar gammal hårdrock och metal som IRON MAIDEN, JUDAS PRIEST, BLACK SABBATH via BATHORY, SLAYER, VENOM och hardcore som WERMACHT, D.R.I., osv och blandade en häxblandning av det. Resultatet blev ju thrash/black/death metal och det är ju precis vad dessa grabbar gjort, dessutom har bägge dessa band utvecklats värdigt med en jävla respekt för sin egen musik och båda finns idag och brinner fortfarande för vad dom gör OCH sitt arv. visst gillar vi DEATH och AUTOPSY och ENTOMBED såklart, man har det i blodet på nåt sätt men vi influeras nog mer av det som fanns innan döds, det är vårat sätt att hålla oss vitala!
PUTERAEON: – Vi gillar både ENTOMBED och AUTOPSY, men jag skulle inte säga att de är större influenser för oss än andra band som tex DISMEMBER, GRAVE, (tidiga) AT THE GATES, UNLEASHED för att nämna några. Vi har även en del influenser från England med band som CARCASS, NAPALM DEATH och BOLT THROWER. Så egentligen är kanske inte vår musik så jätte svensk i våra öron, snarare en kombination och osalig blandning av europeisk death metal under åren 89-92. Typ. Ja, vissa amerikanska influenser finns det säkert med, men nu orkar jag inte namedroppa mer.
ENTRAILS: – Håller med dig. Snackar man om döds från förr så är det ju antingen svensk ENTOMBED-döds eller amerikansk AUTOPSY-döds. Kanske även Floridadödsen, men inte i lika stor skala. Båda banden har ju en egen stil. ENTOMBED är lite mer melodiskt och snyggt medan AUTOPSY är mer sluskigt, grisigt och punkigt. Det känns som nya band väljer mellan dessa stilar. Antingen eller liksom. ENTRAILS är mer åt det svenska klassiska hållet så visst har Entombed inspirerat bandet. Även DISMEMBER och GRAVE har betytt mycket. Hela den svenska scenen från början av 90-talet egentligen.
MAIM: – Det kan stämma. AUTOPSY anses väl vara den största akten från staterna inom denna genre och likaså ENTOMBED, fast i Europa. När vi började så var det AUTOPSY. Det har ju utmynnat i många andra band men AUTOPSY står som en ganska säker mittpunkt för oss fortfarande.
CRUCIFYRE: – Jo, alla vill ha ENTOMBEDs gitarrljud och spela som AUTOPSY. Fy fan så tjatigt! Hitta på något annat för helvete! Om det stämmer på oss får andra bedöma, men jag (Yasin Hillborg, trummor, Reds anm.) anser inte att så är fallet. SLAYER och BATHORY är våra största influenser. Behöver jag tillägga att jag menar 80-talsversionerna av dessa band?

PUTERAEONScenen och musikvärlden i allmänhet har förändrats ordentligt sedan svensk döds tog världen med storm första gången. Ni som var med och spelade i band på den tiden, vilka upplever ni är de största skillnaderna mellan då och nu? Ni som är för unga eller av annan anledning inte medverkade för tjugo år sedan, hur förhåller ni er till svensk death metals historia?
BOMBS OF HADES: – Vet inte riktigt, mycket är detsamma samtidigt som det verkligen har skett en enorm utveckling med tanke på att när vi ”gamlingar” startade var det verkligen en ”underground” företeelse. Idag är det så mycket mer skivbolag och annat som är inblandade. I slutet på 80-talet spelade vi på fritidsgårdar, idag gör vi klubbspelningar och har möjligheten att åka utomlands och lira direkt i princip.
TORMENTED: – Överlag så var allt väldigt nytt då och man visste väldigt lite jämfört med vad man gör idag och så är ju själva nätverkandet helt annorlunda idag. Förut var man i stort sett tvungen att åka på alla konserter på alla möjliga (och omöjliga) ställen för att veta ungefär vad som försegick i scenen och för att köpa/trada dom senaste demosarna vilket var enormt roligt och givande men också väldigt dyrt för att vara tonåring, när man sen spelade i band så fick man ju åtminstone soppapengar och eventuellt bärs och det förenklade ju saken, men den absolut största skillnaden är såklart att det blivit tusen gånger bättre tillgång till musik osv genom internet, hängivenheten då och nu är den samma i stort och det tycker jag är hur grymt som helst!
PUTERAEON: – På den tiden va det ju kassett som gällde. Att spela in en demo kostade massa pengar och det va få ställen att spela in sin musik på. Inte som nu när alla kan spela in hemma. Nuförtiden så är det dock betydligt lättare att nå ut till folk via internet medans då så va det via polarna och alla underbara hemma kopierade metalzines. Charmen som den tiden hade med allt frimärkes fuskande osv tycker jag inte finns längre. Men det e ju klart att, det finns ju både fördelar och nackdelar om man jämför. Men om man sumerar det hela så får jag nog säga att det va bättre för, bakåtsträvare som man är hehehe.
ENTRAILS: – Jag känner att skillnaden inte är så stor faktiskt. Det finns många bra band, det arrangeras mycket spelningar och festivaler med dödsband och många av de gamla banden spelar fortfarande eller återförenas. Största skillnaden är nog att man orkar inte supa lika hårt nu.
MAIM: – Ja du, jag vet inte. Ju smutsigare desto bättre?
CRUCIFYRE: – Allt var bättre förr. Det hände saker. Man upptäckte ny musik, ny i ordets rätta mening. Häromveckan var det årsdagen för ENTOMBEDs första spelning (under namnet ENTOMBED) och min första med AFFLICTED CONVULSION. ENTOMBED var fantastiska och vi var inte inrepade och gjorde bort oss. En dryg månad senare var vi mycket bättre och spelade med MERCILESS. Fatta två spelningar på raken med så grymma band! Nästa spelning var säkert med TIAMAT eller UNLEASHED eller nåt, men sånt händer ju inte nu. Även om det finns några coola band som t ex MORBUS CHRON eller IN SOLITUDE – de spelar förresten inte "ny" musik.
– Musikvärlden är ett sånt jävla monumentalt skämt nu för tiden att det inte liknar någonting. Jag kan sitta här och säga att jag är en sur gammal gubbe. Och det kanske jag är, men det är ointressant och jag tänker inte be om ursäkt. Sen är allt som har att göra med att spela i band helt jävla meningslöst – allt jävla rövslickande som är en del av scenen, branschen eller vad fan man ska kalla det och allt skitsnack och bullshit. Det enda som betyder något är att spela musik. Och om man vill leka rockstjärna på helgerna kan man ju göra det, men mig lurar du inte.

TORMENTEDHur ser ni på framtiden för svensk death metal? Första vågen klubbades ner av (bland annat) grungen, vad skulle kunna tänkas kväva intresset den här gången?
BOMBS OF HADES: – Tycker den inte alls klubbades ner av nåt egentligen. Den har ju alltid funnits där de senaste 20 åren. Om annat var det väl black metal som spräckte dödsbubblan. Tror det definitivt kommer mättas av, det har det väl redan gjorts igen haha, men sen kommer det att komma ännu en våg och ännu en våg. Jag tror på en bra tillväxt och en stark framtid för svensk döds, absolut.
TORMENTED: – Din gissning är precis lika bra som min, jag vill hoppas att den inte kvävs denna gång.. Dom band man uppskattar inom den "nya" vågen är redan inne på sin andra eller tredje platta så ännu så länge ser framtiden riktigt bra ut, visst finns det risk att marknaden mättas men med dagens nätverkande så är det väldigt lätt att välja bort det man själv tycker är dåligt.
PUTERAEON: – Ja du, fan vet. Kanske dags för en ny våg NU metal hahaha. Nej jag vet inte, men det viktiga för mig är att jag spelar den musik som är viktigast för mig och det är den här typen av döds. Jag skiter i vad nästa musikvåg är, det intresserar mig troligen inte om det är i närheten av den överproducerade, ultraperfekta plastmetal som dominerat 2000-talet. Då skiter jag i det fullständigt och kommer bara fortsätta att sitta på bussen till jobbet med GRAVEs "You'll never see" i lurarna. Äh, det gör jag nog oavsett hehehehe.
ENTRAILS: – Jag ser ljust på framtiden. Så länge det görs plattor och det finns fans så kommer dödsen inte försvinna. Vinylen är ju tillbaka så det måste ju utnyttjas i denna förfärliga digitalvärld.
MAIM: – Tror det kan finnas en risk att det blir för mycket så det blir mättande. Alla vill haka på, tom band från den äldre tiden gör återföreningar och kanske försöker en gång till. Annars så tror jag inte att det försvinner så lätt. Snart har det gått mer än sex år sedan vi startade. Det trodde man säkert inte när vi gjorde vår första låt.
CRUCIFYRE: – Tjaa, det blir väl nån ny jävla retrovåg som alla ska haka på istället. Det har ju inte kommit någon ny musik som har varit bra, så det lär väl inte hända i framtiden heller. Det är väl en drös som kommer att fortsätta försöka spela som AUTOPSY. Det har ju snart gått tjugo år sedan actionrocken! Jippie! Det blir väl det nya bajsbruna. CRUCIFYRE kommer i alla fall att fortsätta spela satanisk metal from hell. Fuck you! Hail Satan! 

BOMBS OF HADES Officiell webbplats
TORMENTED Officiell webbplats
PUTERAEON Officiell webbplats
ENTRAILS Officiell Facebook
MAIM Officiell Facebook
CRUCIFYRE Officiell Facebook 

 

Lägg till kommentar


Säkerhetskod
Uppdatera