KVELERTAK @ Ritz, Örebro, 25 januari 2014 Skriv ut
Skriven av Lars Ekenryd   
Skapad 2014-01-27 11:20

KVELERTAKNorges tredje största stad, Stavanger, är inte bara synonymt med Statoil och norsk oljeproduktion. Med en procentuellt sett stadigt ökande folkmängd har den sydvästkustbelägna ”oljehuvudstaden” även satt sin prägel på en annan stor norsk exportvara: musiken. Med namn som GEHENNA, THEATRE OF TRAGEDY, TWIN OBSCENITY, PURIFIED IN BLOOD, TRISTANIA, FORLORN, 122 STAB WOUNDS och THE DEVIANT har Stavanger bidragit till att stärka Norges image som musiknation. Sextetten KVELERTAK, som bildades 2006, har även de sina rötter i Stavanger men skriver numera hemort Oslo i passet. I och med den självbetitlade debuten från 2010 gick bandets karriär in i en avsevärt mer uppskruvad och expansiv fas. Förstaplatsen på norska Spellemannprisen (Norges motsvarighet till Grammis) som Årets Metal för fjolårets album ”Meir” är om inte annat en tydlig bekräftelse på detta. KVELERTAK har med andra ord på relativt kort tid vuxit i popularitet, förvärvat en växande skara nya fans (där till och med den norska kronprinsen Haakon Magnus ingår) samt gjort en ansenlig mängd framträdanden världen över.  Som följeslagare under senare års turnéer har man kunnat se namnkunniga artister som FOO FIGHTERS, CONVERGE, KYLESA och HIGH ON FIRE.

KVELERTAKHybriden hardcore, black metal, punk och rättfram rock’n’roll föll redan från start i osedvanligt god jord och i och med ”Meir” spirar denna KVELERTAKs musikaliska bastard med ett än mer övertygande självförtroende. Den karismatiska vokalisten Erlend Hjelvik (DJEVEL) utmärker sig inte bara genom att göra entré iförd en ”huvudbonad” i form av en uggla med självlysande ögon utan även medelst en ovanligt självklar scennärvaro med stor pondus. Därtill inte att förglömma en lika distinkt som brutal röstresurs. Har KVELERTAK element av black metal i sitt sound bär onekligen Erlends gutturala stämma ett stort ansvar för detta. Även gitarrtrion Vidar Landa, Bjarte Lund Rolland och Maciek Ofstad (AD ARMA) och trumslagaren Kjetil Gjermundrød har skuld i detta genom att emellanåt droppa fullödiga bombmattor av repetitiva rivjärnsriff och manglande blast beats över publiken. Låten ”Necrokosmos” kan utan omsvep nämnas i det sammanhanget medan låttitlar som ”Spring fra livet”, ”Ulvetid”, ”Månelyst” och ”Evig vandrar” även skvallrar om att textmaterialet uteslutande är diktat på norska.  Det är något som gör KVELERTAKs säregna musikstil än mer exotisk till sin karaktär. Tycka vad man vill om att sjunga på engelska men att konsekvent välja modersmålet är när allt kommer omkring så mycket tuffare.

KVELERTAKGitarrtrion skapar tillsammans den tätt sammanflätade väv av mörka, ohämmat offensiva riff som ger den hänryckta frontfiguren Erlend luft under de vokala vingarna. Den kloka, trygga och respektingivande uggla som Erlend bar inledningsvis får stå som sinnebild för det solida fundament basisten Marvin Nygaard och batteristen Kjetil skapar. Kjetils hårda pisk på trummorna driver tillsammans med Marvins ackompanjerande basslingor på de redan från start frenesistinna gitarristerna. Det är en gitarrtrio som med råge lever upp till ryktet att ge publiken valuta för pengarna genom att förutom att spela skiten ur gitarrerna även svingar dem i alla tänkbara riktningar och väderstreck. Den dynamik och det tryck tre samstämmiga gitarrister ger upphov till lägger sig i fas med rytmduons explicita tongångar. Det finns onekligen en inneboende autenticitet, livfullhet och grundläggande trovärdighet i de tongångar KVELERTAK ger uttryck för på Ritz scen. Det är i norrmännens uppriktigt menade korsning mellan uppkäftig rock’n’roll-punk, semi-stökig metal och svängig hardcore som ljuv musik uppstår – inte minst i form av en särpräglad och relativt unik presentation av densamma. Med denna frisinnade hybrid av stiliserade stilgrepp tangerar KVELERTAK tongångar som oavkortat för tankarna till landsmän som TURBONEGRO, HONNINGBARNA och SKAMBANKT. Men även SATYRICON, ANIMAL ALPHA, PRONG och Svenska THE HELLACOPTERS har uppenbarligen gjort intryck på hetsporrarna i KVELERTAK.

KVELERTAKDet vore ett allt för billigt tilltag att beskriva KVELERTAKs skruvstädsshow som ett rejält stryptag på publiken. När de norska vildhjärnorna öppnar upp konserten försiktigt med ”Åpenbaring” för att sedan trycka gasen i botten ges begreppet ”full fart” en djupare och mer sanningsenlig innebörd. Det är rena rama Ramonesfasonerna som norrmännen bjuder på. Den månghövdade publik som slutit upp är om möjligt än mer vild och hänryckt än sextetten på scenen. Det dröjer inte länge förrän en kokande moshpit gör sig gällande och etableras för resten av kvällen. Erlend tar trots det vid ett par tillfällen friheten att handlöst kasta sig ut i folkhavet för att sedan crowdsurfa sig tillbaks till scenen.  Stagedive är också ett fräckt och snyggt tilltag som enbart någon enstaka våghalsig individ från publiken lyckas krångla sig förbi vakterna för att genomföra. Den tidigare mer eller mindre obligatoriska nakenchocken från i första hand vokalistens sida begränsas vid kvällens framträdande till en blottad överkropp. Motivet till dessa nakenchocker har i takt med bandets ökade popularitet hamnat på skam och fyller inte längre någon given funktion. Att hävda att dessa extraordinära inslag, för att väcka publikens uppmärksamhet och intresse, inte längre behövs är ett väl tilltaget understatement. Nikija Event och Scenit Örebro Län visste vad de gjorde när de bokade detta sexmannaband och denna mörbultning var dessutom vad Örebro behövde en kall januarikväll för att känna att man lever – och inte förväxla stelfrusna extremiteter med vad som på latin omnämns som rigor mortis.

Med Örebro som tredje anhalt på en massiv Skandinavienturné prickar de in inte mindre än 23 gig enbart på norsk mark, med ett antal avstickare till Finland och Sverige, fram till mitten av april. För den som tagit till sig den purfärska LiveEp:n ”Spotify Sessions”, som bandet släppt exklusivt på Spotify, har utan större möda kunnat känna in åtminstone en vag förnimmelse av det tryck dessa bärsärkar från vårt västra grannland lyckas uppbåda på Ritz scen denna minnesvärda afton. Det är ett välkommet besök och ve den som inte önskar mer av denna vara i sin hemstad.

 

Lägg till kommentar


Säkerhetskod
Uppdatera