En pratstund med Pär Hulkoff i BOURBON BOYS

BOURBON BOYS

Sveriges bästa countryband BOURBON BOYS släppte i förra veckan sitt nya alster, den helt fantastiska "Hail To The Chief". Jag tog mig en pratstund med frontfiguren Pär Hulkoff - en man med mycket djup som vet vart han står.

Hej Hulkoff! Först vill jag tacka för "Hail To The Chief" som är en riktigt grym platta. Hur kom det sig egentligen att några grabbar från Norrland upptäckte country och kände att det var det ni brann för? Är det den genren som ligger dig varmast om hjärtat eller är du allätare?

– Goddag. Jag har, som jag sagt förr, vuxit upp på ett lantbruk. Country, CREEDENCE och Elvis höll humöret uppe i unga år.

Det måste ha varit en sju, åtta år sedan som jag via en kompis fick tag på MP3:or av erat debutalbum "Whiskey River". Jag försökte frenetiskt hitta information om vilka BOURBON BOYS var – men kammade noll. Tills ni plötsligt 2012 kom tillbaks från ingenstans och tidigt i år släppte i princip samma album, då med titeln "Shootguns, Trucks & Cattle". Vad hände åren däremellan och varför var ni så anonyma? Vad fick er att komma tillbaka?

– Originaluppsättningen av BOURBON BOYS var verksam fram till tidigt 2000-tal. Vi släppte aldrig något album. Däremot läckte någon ut alla demos på nätet, vilket resulterade i att en hop människor kom över dessa låtar. Det mesta var dock av tveksam kvalitet, då inspelningssessionerna på den tiden präglades av lite för mycket feststämning. Jag befann mig helt enkelt på fel punkt i livet för att lansera BOURBON BOYS på den tiden. Så jag lät projektet ligga på is i många år.

Läs mer: En pratstund med Pär Hulkoff i BOURBON BOYS

Metaltown 2013, 4–6 juli @ Göteborg Galopp

3227-6701Så var det då dags för den tionde upplagan av Göteborgsfestivalen Metaltown, som jubileumsåret till ära sträckt ut antalet speldagar från två till tre, torsdag till lördag. Som de sista åren är platsen Göteborg Galopp i mitten av Hisingen, en plats som i vissa aspekter känns som världens ände, speciellt om det som första dagen är dimma och regn. Däremot har logistiken vad gäller busstransporterna från centrala Göteborg till festivalområdet avsevärt förbättrats, även om köerna fortfarande ringlar ibland, men allt som allt fungerade busstrafiken utmärkt. För de som körde bil fanns som vanligt ett stort parkeringsområde, men efter första kvällen (då det hade regnat dagarna innan) avvecklades delar av det och flyttades en bit bort vilket gjorde att parkerande fick gå en och en halv kilometer. Nåja, bättre det än att köra fast i gyttjan, som en av CRITICAL MASS skribenter gjorde och fick bli uppdragen av två fyrhjulingar mitt i natten.

Dessutom har festivalen krympt med en scen, "Death Stage" från i fjol är borta, och vissa funderingar fanns om hur biljettförsäljningen egentligen hade gått eftersom marknadsföringen var så intensiv in i det sista men det skulle visa sig att festivalen var tämligen välbesökt. En annan skillnad mot föregående år är att mediatäckningen var mindre, Aftonbladet och Expressen har avsevärt skurit ner sin rapportering och sina plus/geting-satta konserter vilket givetvis på sikt försvagar varumärket, något som verkligen inte behövs med tanke på att det var runt tvåtusen färre besökare än förra året, det är synd om det blir en nedåtgående rörelse.

Läs mer: Metaltown 2013, 4–6 juli @ Göteborg Galopp

CYSTIC DYSENTERY – putting Jacksonville, Florida, on the map of brutal death

CYSTIC DYSENTERYThe debut album "Culture of death" from Jacksonville natives CYSTIC DYSENTERY was one the best brutal death metal offerings of last year. Having been around since 2002 and releasing their first demo the year after, they are far from a new band though. I decided to contact guitarrist Ben Davis and find out, amongst other things, why it took almost a decade to get this awesome album out there.

For those that don't have a clue, i.e. don't know your band already, could you briefly introduce yourself and the band?
– I'm Ben I play guitar and am one of the founding members of CYSTIC DYSENTERY. We are from Jacksonville, Florida and we play brutal/technical death metal.

Läs mer: CYSTIC DYSENTERY – putting Jacksonville, Florida, on the map of brutal death

TRUCKFIGHTERS – ett eget universum med fuzz

TRUCKFIGHTERSEfter fyra års väntan är Örebros stoner-fuzzband TRUCKFIGHTERS på god väg att färdigställa sitt femte fullängdsalbum i Studio Bombshelter. CriticalMass skribent Lars Ekenryd gjorde ett besök och fick träffa bandets kreativa duo för en längre-än-förväntat-intervju.

I studion
Det är sångaren tillika basisten Oskar "Ozo" Cedermalm och gitarristen Niklas "Dango" Källgren i stoner/fuzz/desert-rockbandet TRUCKFIGHTERS som tar emot när CriticalMass kliver innanför dörren till Studio Bombshelter, inte långt från de centrala delarna av Örebro. Parallellt med Studio Bombshelter och bandet TRUCKFIGHTERS driver Oskar och Niklas även Fuzzorama Records. Namnet på studion får sin logiska förklaring då studion (och skivbolaget) visar sig vara inrymt i en skyddsrumsliknande källarlokal. Sammantaget, berättar de när vi sätter oss i studions soffgrupp för att påbörja intervjun, är denna kombination av studio, skivbolag och band faktiskt något de numera kan livnära sig på. Någon annan inkomstkälla behövs för tillfället inte, konstaterar de med viss stolthet. Trumslagaren Andre "Poncho" Kvarnström blev i fjol bandet sammanlagt femte trummis sedan starten 2001 och den tredjedel av bandet som vid intervjutillfället fått förhinder och av den anledningen uteblivit. Oskar utgör tillsammans med Niklas de två återstående originalmedlemmarna och har allt sedan starten fungerat som den kreativa kärnan i bandet.

Läs mer: TRUCKFIGHTERS – ett eget universum med fuzz

AFTERBÜRNER @ O’Leary’s, Trollhättan 6 april 2013

AFTERBURNERHuserar man i Trollhättan är de svåra att missa – överallt dyker de upp, i olika konstellationer; en t-shirt här, en bandmedlem där. För mig är det första gången jag ser AFTERBÜRNER spela och kvällen kommer bjuda på en del överraskningar. Den första är att jag, när jag med en stor och skummande i näven navigerat mig genom allsköns bås och sportestetik, inträder i en överraskande rymlig lokal, antagligen tänk delvis som dansgolv. Det krävs förvisso ingen högskoleexamen för att lista ut att kvällen ska kickas igång med KISS-dängan ”Deuce” och följas av både rockklassiker och egna låtar. Det enda egenskrivna material jag tidigare hört är ”Rampage” och vill höra mer eget material, vilket också bjuds på. Under kvällen tunnas publiken ut något, för trots att bandet bjuder på en show som är underhållande och verkligen lever upp till sitt rykte om svettig rock’n’roll är det nog många som inte ser bandet som just mer än bara covers.

Läs mer: AFTERBÜRNER @ O’Leary’s, Trollhättan 6 april 2013

Underkategorier