GHOST @ Conventum Club 700, Örebro, 5 december 2013

GHOSTUtan att nämna några namn kan man utan några större åthävor konstatera att det finns en lång rad mer eller mindre tvivelaktiga artister och band som blivit omotiverat upphaussade i media under senare år. Varför det är så kan man spekulera sig blodig över, utan att för den saken skull komma fram till ett vare sig rimligt eller rationellt svar. Faktum kvarstår dock att det talar till den allmänmänskliga flockmentaliteten – som i sin tur ger upphov till att generera en, som i GHOSTs fall, ytterligare ökad upphaussning. In absurdum, kan man tycka eftersom fenomenet är både irrationellt och bedrägligt. GHOST, eller GHOST B.C. som de tvingades döpa om sig till i USA på grund av rättighetsskäl, har sedan starten 2008 gått en lysande karriär till mötes. Detta trots att medlemmarna är inkognito i roller som Papa Emeritus II och fem namnlösa Ghouls. Det har efter all exponering i media inte kunnat undgå någon att Papa Emeritus II är klädd i påvemundering och dödskalleliknande ansiktsmålning. Ghoulisarna (”likplundrarna”) är iförda svarta masker och mörka, fotsida munkkåpor. Vilka som döljer sig bakom denna spektakulära utstyrsel är än så länge okänt även om spekulationerna florerar i takt med att bandets populäritet ökar. Att GHOST består av en kärna där musiker från Stockholms och Linköpings döds- och black metal-scen ingår verkar dock ha utvecklats till ett vedertaget faktum. Oavsett, och kanske som ett bevis på att personfixering är klart överskattat inom konst och kultur, har GHOST fått en välförtjänt plats i rampljuset och med gott fog fått vada fram i lovord från en unison kritikerkår.

Läs mer: GHOST @ Conventum Club 700, Örebro, 5 december 2013

DEVIL @ White Trash, Berlin, 10 november 2013

DEVILEn svinkall söndag i november står jag utanför White Trash i Prenzlauer Berg, Berlin och väntar på att dörrarna ska öppnas. När jag slutligen släpps in i värmen tar det inte lång tid innan svenska BELOW bygger upp en tjock rökridå och riffar igång en doomfylld afton.

Det episka bandet från Nyköping är mycket samspelta och imponerande snygga med västar, patronbälten och några mustascher. Det är hederlig 70-tals hårdrock vi snackar om här med hypnotiska gitarrslingor, teatraliska poser och Ozzy-kors runt halsen. Inte nog med att bandet är seriöst grymma, de bjuder också på en riktigt schysst show. En av låtarna som står ut mest med sitt mäktiga basspel, är ”Whitechapel Murderer” och vem den handlar om kan ni säkert räkna ut.

Läs mer: DEVIL @ White Trash, Berlin, 10 november 2013

F.K.Ü @ Göteborgs Nation, Uppsala, 2 november 2013

FKÜJag har länge klurat på skillnaderna nu kontra då vad gäller friplåtar för recension av konserter. Klimatet var i min estimering synnerligen annorlunda för runt tio år sedan – då var det nemas problemas att styra i princip vad fan som helst, medan det nuförtiden känns i princip omöjligt. Jag har slutat att försöka, faktiskt. Resultatet blir att jag recenserar långt färre spelningar.

Jag är inte dummare än att jag förstår vad som ligger bakom det hela – det faktum att band nuförtiden sällan klarar att leva på skivförsäljningen allena, då kreti och pleti laddar hem deras verk illegalt istället för att köpa ett fysiskt exemplar av plattan. Fribiljetterna reserveras för de större pressaktörerna. Jag förstår tänket från "branschens sida". Jag köper tänket. Men kan ändå inte i mitt stilla sinne låta bli att undra lite vad som hände med underground-respekten – jag, liksom alla andra stolta metallers som skriver för Critical Mass, gör det gratis. Och om det inte fanns undergroundskribenter som kunde hypa band – var hade då många av de banden befunnit sig idag? Många hade lik förbannat säkerligen kommit fram. Andra? Kanske inte. Man kan till och med implementera någon sorts social-Darwinism i ekvationen – weeding out the weak. De som inte är på riktigt. De som inte spelar för att de måste, utan för att de kan. Skillnaden är – i min bok – milsvid.

Läs mer: F.K.Ü @ Göteborgs Nation, Uppsala, 2 november 2013

SOILWORK @ Noise, Örebro, 6 november 2013

SOILWORKUnder senare år har Örebro berikats med en lång rad konserter, spelningar och musikfestivaler. Inte minst har Nikija Event AB slagit upp portarna för ett flertal arrangemang och hösten/vintern 2013 utgör inget undantag. Metallsvenskan med allt var det innehåller, U.D.O., DANKO JONES, BOMBUS och TROUBLED HORSE är bara några av de arrangemang som gått av stapeln. Kvällens huvudattraktion är SOILWORK och senare i vinter står AMARANTHE, IMPLODE, GHOST, DEAD SOUL och SKITARG på olika scener i Örebro.

Läs mer: SOILWORK @ Noise, Örebro, 6 november 2013

DANKO JONES @ Ritz, Örebro, 30 oktober 2013

DANKO JONESNågon dag efter att stormen Simone dragit fram över i första hand södra Sverige och hösten med besked satt sin prägel på vädret känns det skönt att ta sin tillflykt till en ombonad konsertlokal för att lyssna på lite livsbejakande livemusik. Det råkalla höstvädret känns oerhört avlägset och främmande när Örebro/Kumlasönerna i TROUBLED HORSE kliver upp på Ritz scen för att ta med den lika förväntansfulla som entusiastiska publiken på en spännande resa. Det är en långt ifrån vare sig bekymrad eller brydd kvintett som med ett påtagligt lugn intar sina positioner. Det meckas en del med respektive instrument, i vad som ser ut att vara för syns skull, och allt görs successivt redo för att till slut låta den nakna virveltrumman i introt till ”One Step Closer To My Grave” ljuda ut över den förväntansfulla publiken. Inte någon modfälld häst så långt ögat når när TROUBLED HORSE öppnar starkt och med gott självförtroende. Trots en delvis inlånad lineup där Jonas Arnesén  (ex-WITCHCRAFT) tagit över rollen som batterist efter att Jens Henriksson tagit farväl och Tom Jondelius (WITCHCRAFT) klivit in som livegitarrist. Även om texterna har sitt för genren obligatoriska melankoliska och svårmodiga innehåll och musiken inte spritter av dur-ackord precis är det ett obekymrat, till synes lugnt och stabilt gäng Nikija Event bokat som kvällens första akt.

Läs mer: DANKO JONES @ Ritz, Örebro, 30 oktober 2013

Underkategorier