LOCK UP @ Nöjesfabriken, Karlstad, 5 januari 2012

2273 Lock-Up02Vad kan vara ett bättre sätt att fira trettondagsafton på än att avnjuta en portion sludge/doom, en dos okonstlad grindcore samt en portion grindcore i symbios med death metal? Ett upplägg som just denna afton av en händelse presenteras av Metal Clüb i Nöjesfabrikens Rockbar i Karlstad. En ovanligt bra lokal för ändamålet, med bra akustik, gott om stå- och sittplatser och inte minst stämningsfull inredning i det som en gång var en fabrikslokal. Mindre bra var däremot kombinationen disco och livekonsert vägg i vägg. Mer om det senare. Delar av interiören är hur som helst minnen från, eller kan associeras till, tiden då hårt industriarbete var den enda aktivitet som gällde i fastigheten. Hårt är på tal om det också ett epitet som kan tillskrivas kvällens lineup, där öppningsaktens, Malmö-/Göteborgsbandet PYRAMIDOs, hårda och inte minst tunga sludge blir kvällens markör. Trots att inledande ”In Sovereign Contempt” känns som att för hand knuffa igång ett ånglok är det så mycket uppladdad energi och råstyrka i musiken att det ändå blir upplyftande och på samma gång befriande.  Efter en rad glättiga helger under jul- och nyår sätter PYRAMIDO ner foten så det rister i Rockbarens tegelväggar. Tempot och tyngden är onekligen doom medan sången och de välformulerade riffen är ypperlig sludge. Den kombination av doom och sludge som kvintetten Viktor Forss (trummor), Dan Hedlund (gitarr), Henrik Wendel (gitarr, f.d. bas), Ronnie Källbäck (sång) och Dan Bengtsson (bas) iscensätter tillsammans med den sporadiska medlemmen Mattias Oskarsson (keyboard/theremin) har en inneboende hypnotisk kraft. Genom ett suggestivt flöde i framför allt rytmfigurer och trumkomp får PYRAMIDO till ett starkt sug i ett flertal av sina låtar, inte minst i låten ”Onward”. Som final laddar PYRAMIDO ur sig en coverversion av ”Fed Up” av det amerikanska straight edge-bandet JUDGE.

Läs mer: LOCK UP @ Nöjesfabriken, Karlstad, 5 januari 2012

CRITICAL MASS ÅRSKRÖNIKA 2011

Critical Mass medarbetare summerar året som gått. Här presenteras inte mindre än tretton listor tillsammans med utförliga kommentarer och två feta krönikor, en författad av redaktör Bella Qvist och en av nyförvärvet Lars Ekenryd. Blir det bättre än så? Trodde inte det. Gott Nytt År, metal-Sverige!

Läs mer: CRITICAL MASS ÅRSKRÖNIKA 2011

VENOM – Bootlegged Sons of Satan

VenomNobody can refute the fact that Newcastle-born black metal-pioneers VENOM are anything but one of the most important bands in extreme music history. Their first four albums are legendary and there are more bands hailing them for influencing their sound than there are bands who don't.

After over thirty years VENOM with their new album "Fallen angels" prove that there still is plenty of go left in the band, serving up their strongest efforts since "Possessed" and maybe even "At War With Satan". Because of this we just had to have a talk with the main man, and only remaining member of the classic original line-up, Cronos (born Conrad Lant).

You've said that this new album is the best VENOM has made since the eighties and I'm inclined to agree. Was there anything particular that you did differently this time to make it come out a head above the previous albums?
– Well, you know, you always try and do your best. For every band their newest album is always "the best they've ever made" because it's new and it's fresh. It's hard to put your new product into perspective but I've tried to learn from past mistakes with this one. Things that I may not have been so happy with on the previous albums that we've could've done differently, you know. We created the original sound of VENOM from a very innocent perspective. We had no masterplan, we had no great expensive producers and super-fantastic high-end studios or anything stupid like that, Cronos explains.

Läs mer: VENOM – Bootlegged Sons of Satan

Bobby Kimball @ Valand, Göteborg, 2011-12-13

altKollega Söderberg och jag själv var överens när vi klev innanför dörrarna på anrika nattklubben Valand: CriticalMass.se behöver mer AOR. Denna lite snällare avknoppning av hårdrocken av tveklöst 80-talssnitt står idag för den alternativa rocken. Så är det per definition. Det som en gång kallades "alternative rock" är sedan minst tio år tillbaka så mycket mainstream det kan bli. Visst, man kan tala om en musikalisk genre med samma namn men rent retoriskt är det AOR och västkustrock som är alternativt idag. Utövarna är få och fullständigt marginaliserade i press och spelningarna duggar inte särskilt tätt.

Ett av de mest inflytelserika banden heter TOTO och denna kväll står dess originalsångare Bobby Kimball på scen med ett band bestående av enbart svenska musiker. En unik händelse för den inte alltför stora men svältfödda publiken denna regniga tisdagskväll.

Läs mer: Bobby Kimball @ Valand, Göteborg, 2011-12-13

MOTÖRHEAD @ Fryshuset, Stockholm, 10 december 2011

Första gången jag såg MOTÖRHEAD var på Frölundaborg i Göteborg 1985. Hallen var inte ens halvfull. Det var då cirka 500 personer i en hall som tar tio gånger så mycket. Sedan dess har jag sett Lemmy och co många många gånger. De senaste gångerna har varit festivalspelningar på Sweden Rock. Så det var med stor förväntan jag skulle gå och kolla in när MOTÖRHEAD själva är headline.

Men det var inte utan funderingar om Lemmys röst skulle hålla eller ej. Han ställde in ett gig för några dagar sedan beroende på att hans röst lagt av. Skulle den hålla ikväll? Svaret kommer om en stund.

Läs mer: MOTÖRHEAD @ Fryshuset, Stockholm, 10 december 2011

Underkategorier